Iranian Agriculture News Agency

لزوم‌ گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در خراسان شمالی

نشست تخصصی نمایندگان منتخب استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص اهداف، برنامه ها و سیاست های مختلف در حمایت از بخش کشاورزی و تبادل نظر در این حوزه برگزار شد.

لزوم‌ گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، نماینده منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم در این نشست نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی را در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده مهم ارزیابی کرد و‌ گفت: توجه به صنایع تکمیلی شامل بسته بندی، نگهداری و تبدیلی در حوزه باغی و کشاورزی و ثبات خرید تصمینی محصولات از جمله عوامل موثر و تاثیر گذار بر افزایش ارزش افزوده است که پیگیری آن توسط نمایندگان منتخب مجلس یازدهم قطعاً جایگاه استان را ارتقاء می دهد.

حسین پور تلاش در جهت کم کردن فاصله ها تا شاخص های کشاورزی و تحقق برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی را امری ضروری عنوان کرد.

وی با توجه به ظرفیت های بالای استان در بخش کشاورزی؛ خراسان شمالی را شایسته کسب ده رتبه اول در کشوری دانست و به برنامه ششم توسعه استان و ۵۲ سرفصل ذکر شده در این اسناد اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای موجود به رغم اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی، در تولید برخی محصولات زراعی، باغی و دامی فاصله زیادی تا تحقق برنامه ها وجود دارد‌.

حسین‌پور همچنین جایگاه استان را در رده کشوری، متوسط ارزیابی کرد و گفت: باوجود اینکه جهاد کشاورزی خراسان شمالی نسبت به بقیه استان ها به لحاظ نیروی انسانی و حوزه زیر کشت محصولات در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما در مقایسه با کشور در رده پاینتری قرلر دارد.

نماینده منتخب مردم اسفراین خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت جایگاه کشاورزی، همه ظرفیت ما نمایندگان منتخب مردم استان در مجلس یازدهم با قوت بیشتری در خدمت حوزه کشاورزی استان هستیم تا بتوانند با کمک هم سرفصل های عقب مانده از برنامه ششم را جبران کنیم.

حسین پور ظرفیت تولیدات و محصولات زراعی، باغی و دامی استان را مناسب برشمرد و افزود: این ظرفیت ها در برخی شهرستان ها به دلایل مختلف کاهش چشمگیری داشته است، برای نمونه از سال ۸۵ تا ۹۵ تولید شیر در شهرستان اسفراین از ۸۰ تن به ۸ تن رسیده است.

وی حوزه دام سنگین را نیز یکی دیگر از ظرفیت مناسب استان برشمرد و راهکار پیشرفت در این عرصه را همکاری متولیان بخش کشاورزی و مجلس عنوان کرد و افزود: زمینه این همکاری باعث جذب صد درصدی و افزایش سهیه بودجه استان، بودجه ملی و تسهیلات بانکی در ۵۲ سرفصل پیش بینی شده در سند ششم توسعه می شود.

نماینده منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم به طرح چند پیشنهاد برای رشد و توسعه بخش کشاورزی شهرستان اسفراین پرداخت و عنوان کرد:

طی بازبینی انجام شده متاسفانه هم اکنون طرح شاخصی برای سال ۹۹ در اسفراین پیشنهاد نشده است و این درحالی است که در سایر شهرستان ها به صورت ویژه ای حوزه کشاورزی دیده شده است.

حسین پور خاطر نشان کرد: اختصاص تسهیلات صندوق توسعه نیز در شهرستان اسفراین پایین بوده و جذب کاملی نیز صورت نگرفته است.

وی شهرک های گلخانه ای، توسعه باغات و محصولات باغی را از جمله بسترهای خوب شهرستان اسفراین معرفی کرد و اظهار داشت: توجه به گیاهان دارویی و پتانسیل های موجود در منطقه اسفراین در صورت توجه ویژه می تواند حرف اول کشور شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید