Iranian Agriculture News Agency

خسارت 15 میلیاردی تگرگ بهاری به باغات گردو تویسرکان

​مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: تگرگ بهاری روزهای اخیر در مجموع افزون‌بر ۱۵ میلیارد تومان به باغ‌های گردوی این شهرستان خسارت وارد کرد.

خسارت 15 میلیاردی تگرگ بهاری به باغات گردو تویسرکان

مسعود اکبری در گفت و گو با ایانا در همدان افزود: برخی از درختان گردوی موجود در باغ های گردوی شهرستان تویسرکان از ارقام نه چندان مقاوم در برابر سرما و نزولات آسمانی از نوع تگرگ هستند که آنها را در فصل بهار آسیب پذیر کرده است.

وی بیان کرد: پیش از این و در سال ۹۴، افت ناگهانی دمای هوا در پنجم اردیبهشت ماه موجب سرمازدگی نزدیک به ۹۰ درصد از باغ های گردوی شهرستان تویسرکان شده بود و در سال های اخیر نیز با این پدیده روبه رو بوده ایم.

اکبری اضافه کرد: مسوولان ارشد شهرستان بعد از سال ۹۴ برای به حداقل رساندن خسارت های وارد آمده به باغ های گردوی تویسرکان در سال های بعد به دنبال اجرای طرح اصلاح باغ های گردو شامل پیوند زنی، سرشاخه کاری و جایگزینی ارقام مقاوم در برابر سرما رفتند.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان تویسرکان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه اجرای طرح اصلاح باغ های گردو انتخاب و قرار شد ظرف یک بازه زمانی پنج ساله، سه هزار هکتار از باغ های گردوی تویسرکان اصلاح شوند.

اکبری ادامه داد: همچنین برای تامین پیوندک ها و نهال های گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان و حتی سراسر کشور، یکی از بزرگترین زنجیره های کامل تولید نهال گواهی شده گردو در وسعت ۱۴ هکتار در روستای مراد آباد تویسرکان نیز راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه این نهالستان گردو در آینده ای نزدیک با تولید نزدیک به یک صد هزار پیوندک گواهی شده گردو در سال می تواند نیاز مناطق مختلف کشور را برطرف کند افزود: بیشترین نژاد استفاده شده برای اصلاح باغ های گردوی تویسرکان از نوع "چندلر" است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید