Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با آفت سن گندم در یزد آغاز شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ، گفت: مبارزه با آفت سن گندم در ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و اراضی زیرکشت محصول جو این استان در هفته جاری آغازشد .

مبارزه با آفت سن گندم در یزد آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی زاده در حاشیه بازدید از روند سمپاشی تعدادی از مزارع گندم ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان با رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا در مبارزه با آفت سن گندم تلاش کنند، افزود: تمامی عملیات مبارزه به صورت زمینی و با استفاده از ۲ هزار دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی از سوی کشاورزان و با نظارت کارشناسان سازمان انجام می شود.

وی با تاکید براینکه تامین سموم دفع آفات نباتی و دیگر هزینه ها بر عهده کشاورزان است ، اظهارکرد : ۳۵ نفر به عنوان شبکه های مراقب و کارشناسان پهنه و حفظ نباتات جهاد کشاورزی کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه را بر عهده دارند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی یزد تصریح کرد: کار سپماشی با توجه به شرایط آب وهوایی تا اواسط خرداد ماه ۹۹ ادامه دارد و بهره برداران باید برای بالا بردن کیفیت گندم در این مورد تلاش کنند.

سمپاشی یک تن گندم را افزایش می دهد

وی بیان کرد: ضرورت دارد کشاورزان با سمپاشی به موقع مزارع گندم با قارچ کش های مناسب به خصوص « تیلت» و ترکیب آن با حداکثر هشت کیلوگرم کود اوره و ۱.۵ لیتر از ریزمغذی ها به ویژه روی و منگنز  در حداکثر ۶۰۰ لیتر آب (حداقل ۴۰۰ لیتر) افزایش عملکرد حداقل یک تن گندم را در هر هکتار رقم بزنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان مراقب باشند هنگام محلول پاشی مزرعه آنها تحت تنش رطوبتی و سرمای بهاری نباشد، ۲۴ ساعت قبل و یک شبانه روز بعد از محلول پاشی هوا نیز بارانی نباشد.

حاتمی زاده با بیان اینکه در سال زراعی جاری  ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم به صورت مکانیزه کشت شد، یادآور شد: این میزان نسبت به سال ۹۸-۹۷ ، ۲۰درصد کاهش دارد .

این مسئول ارشد بخش زراعت یزد تصریح کرد: با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی ،افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به گیاهان کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ ها نظیر پسته و زیتون و گیاهان گلخانه ای علت کاهش سطح زیرکشت است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید