Iranian Agriculture News Agency

اولین نشست روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با حضور دکتر خاوازی مقام عالی وزارت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اولین نشست روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با حضور دکتر«خاوازی» مقام عالی وزارت، معاونین و روسای سازمان های وابسته، انتصاب دکتر خاوازی را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی تبریک گفت و اظهار کرد: با شناختی که از محضر ایشان دارم کشاورزی و کشاورزان کشور روزهای بهتری را به فضل الهی تجربه خواهند کرد.

اولین نشست روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با حضور دکتر خاوازی مقام عالی وزارت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، علی درجانی با اشاره به اقدامات و ظرفیت های بخش کشاورزی استان، گفت: گیلان استانی با اقتصاد «کشاورزی محور » است که ۲۸ درصد اشتغال و بیش از ۴۵ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی متمرکز شده است.

وی افزود: بالغ بر ۸۵ درصد از عرصه های استان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در حال مدیریت میباشد.

درجانی با بیان اینکه در بسیاری از بخش های کشاورزی استان گیلان حائز رتبه های برتر است، تصریح کرد: بیش از ۷٠ نوع محصول به لحاظ تنوع در استان گیلان کشت میشود.

وی با اشاره به خانواده بزرگ جهاد کشاورزی در استان گیلان اذعان داشت: بیش از ۱۱ مجتمع و موسسه ملی تحقیقاتی به همراه ۲ سازمان ملی چای و مرکز نوغانداری در این استان مستقر هستند.

درجانی در ادامه محصول مهم استراتژیک استان گیلان را «برنج» دانست و گفت: بیش از ۴٠ درصد برنج کشور به صورت کیفی در گیلان تولید میشود.

وی با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس کرونا استان گیلان جز استان های در وضعیت قرمز بود افزود: با این حال کشاورزان همواره در جهت اقدامات و فعالیت های فنی خود پیشرو بودند و در راستای آماده سازی زمین در بیش از ۲۳۸ هزار هکتار از ارضی شالیکاری گیلان توانستند ۹٠ درصد آن را آماده کنند و با استفاده از روان آب ها، شخم اولیه را داشته باشند.

درجانی اضافه کرد: برای اولین بار بیش از ۱۷٠٠ تن بذر گواهی شده در استان توزیع شد و همچنین نهاده های دیگر نیز بین کشاورزان توزیع شده است.

از این رو در عملیات کشاورزی در مقایسه با سال قبل به ویژه در محصول استراتژیک برنج و چای بیش از چهار درصد رشد داشته ایم.

وی در ادامه در خصوص منابع آبی استان نیز اظهار کرد: با توجه به گزارشات و جلساتی که در مجموعه امور آب و منابع و مصارف آن داشتیم امیدواریم که امسال فصل زراعی خوبی را تجربه کنیم.

درجانی با توجه به سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر ارتقای مکانیزاسیون برنج، بیان کرد: از سال گذشته امکانات و اعتبارات را به این بخش هدایت کردیم و با این تلاش توانستیم سه درصد درجه ضریب مکانیزاسیون را در استان، رشد دهیم.

وی اضافه کرد: عدد ابلاغی اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون ما ۷۵ میلیارد تومان در استان بود که توانستیم بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان را جذب کنیم به طوری که از رتبه ۱۳ کشور به رتبه اول کشور در بحث جذب اعتبارات در خط ویژه مکانیزاسیون دست یافتیم.

درجانی افزود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ استان گیلان حداکثر یکصد هکتار سطح کشت کلزا داشت و در سال گذشته به حدود ۸٠٠ هکتار و امسال به ۱۱٠٠ هکتار رسیده است که امیدواریم با زهکشی اراضی شالیزاری کشور با محوریت استان گیلان بتوانیم این مشکل عمده را حل نماییم که اقدام بسیار مهمی در جهت توسعه کشت دوم و درآمد کشاورزان در این بخش است.

درجانی در خصوص کشت گلخانه ای نیز اظهار کرد: طبق ابلاغ ۸٠ هکتار تعهد داشتیم که توانستیم ۱٠۷ هکتار را تماما از محل تبصره ۱۸ بانک کشاورزی شناسایی و معرفی کنیم و ۴۵ هکتار نیز در مرحله اجرا است و مابقی در سال ۹۹به بهره برداری خواهد رسید که این عملکرد صرفنظر از پروژه های مربوط به شهرک های کشاورزی می باشد.

وی اضافه کرد: استان گیلان ۲٠۷ هکتار شهرک کشاورزی در هفت شهرستان دارد که در سال گذشته بعد از ۱٠سال، عملیات زیربنایی اقدامات فنی و چهار مورد انتقال به شرکت شهرک ها انجام شد و پیمانکاران و سرمایه گذاران در حال انجام کار هستند که امیدواریم بتوانیم بخشی از این کار را پیش ببریم.

درجانی همچنین در خصوص اقدامات حوزه حفظ نباتات گفت: عملیات مختلفی بخصوص در مبارزه با ملخ مراکشی در سال قبل داشتیم که می توان به بیش از ۳٠ هزار هکتار پایش و بالای ۱٠هزار هکتار مبارزه اشاره نمود.

مهندس درجانی همچنین چند پیشنهاد در حوزه های مختلف ارائه و تصریح کرد: در بحث بهروری آب در طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری که یکی از اولویت های بخش است بیش از ۸۵ هزار هکتار طی سال های اخیر تجهیز و نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه مصوبه خوبی در سفر اخیر هیات دولت به استان داشتیم اشاره نمود: امیدواریم معاونت آب و خاک اعتبار لازم را مجددا در سال جاری برای ما پیش بینی کنند.

درجانی ظرفیت تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان را ۱۸٠ هزار هکتار دانست و افزود: تلاش خواهیم کرد طی چند سال آینده آن را عملیاتی کنیم.

وی گفت: در سال جاری بیش از ۲۲ پروژه در قالب ۲۱۳٠ هکتار در حال انجام است که امیدواریم در زمان مناسب تحویل داده شود.

درجانی در خصوص سامانه های نوین آبیاری نیز افزود: بیش از ۱۳ هزار هکتار تا کنون آبیاری تحت فشار به انجام رسیده و در سال گذشته نیز ۲۴۳۴ هکتار در قالب ۷۸ پروژه، اجرایی شده است.

وی در ادامه یکی از پروژه های مهمی که در استان های شمالی بر اساس تفاهم نامه وزیر محترم جهاد کشاورزی و استانداران استان های شمالی و مدیریت برنامه بودجه کشور در حال اجرا است را، احیاء و بازسازی آببندان ها دانست و بیان کرد: در استان گیلان نیز بعد از دو دهه این اتفاق در بخش کشاورزی آغاز شده و بیش از ۱۲٠٠ هکتار در قالب ۷۱ پروژه در حال انجام است که امیدواریم بتوان در راستای اجرای این پروژه حداقل ۲٠٠ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را شاهد باشیم.

درجانی همچنین چند پیشنهاد را در این نشست ارائه داد و بیان کرد: با توجه به اینکه در دو سال اخیر توسعه نوغانداری از اولویتهای وزارتخانه بوده است، تجربه ای که استان گیلان به عنوان پایلوت در سال گذشته داشت این است که با خرید تضمینی پیله تر ابریشم به تقویت خرید و تنظیم بازار کمک کنیم.

درجانی، گیلان را از استان های پیشرو در تولید مرغ کشور دانست و اظهار داشت: حدود ۱٠ درصد مرغ کشور در این استان تولید میشود و به نظر می رسد که با توجه به مصرف فعلی، در ماه های آینده بر اساس جوجه ریزی، دپوی مرغ را شاهد باشیم اگرچه شرکت پشتیبانی امور دام بعد از تعطیلات نوروز خرید بسیار خوبی داشتند که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی همچنین درخواست خرید گوشت قرمز را ارائه کرد و افزود: اکنون بیش از هزار تن تولید مازاد گوشت قرمز داریم که باز امیدواریم پشتیبانی امور دام در این بخش کمک کند.

درجانی اختصاص بخشی از یارانه وارداتی برنج را برای توسعه زیر ساخت های استان های برنج خیز پیشنهاد داد و از وزیر محترم خواست تا کمک کند در هیات دولت این امر به نتیجه برسد.

وی توسعه باغات در اراضی شیب دار را مشکل تمامی استان های شمالی دانست که نیازمند توجه و رسیدگی می باشد و افزود: اگرچه تعهد استان گیلان ۱۶٠٠ هکتار بوده و به انجام رسیده لیکت در منابع طبیعی دستورالعملی در شورای عالی جنگل به استان ها ابلاغ شد که اگر منطقه ای پنج درصد پوشش گیاهی داشته باشد جنگل حساب می شود و این در حالیست که در شمال کشور تمامی مناطق برخوردار از پنج درصد پوشش گیاهی می باشند به همین جهت در اراضی ملی با توجه به دستورالعمل ابلاغی، نمی توانیم حتی یک متر از اراضی شیب دار ملی را در جهت توسعه باغات داشته باشیم که امیدواریم سازمان جنگل ها این مشکل را مرتفع کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید