Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی اجرای ۳۰۰۰ میلیارد تومان پروژه بخش کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۴ پروژه بخش کشاورزی کردستان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان در راستای تحقق شعار جهش تولید خبر داد.

پیش‌بینی اجرای ۳۰۰۰ میلیارد تومان پروژه بخش کشاورزی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان به نقل از فارس، بررسی روند توسعه اقتصادی در نقاط مختلف جهان در طول زمان حاکی از آن است که کشورهای توسعه یافته، با تکیه بر مزیت‌های نسبی توانسته‎اند از ظرفیت‎های داخلی اقتصادی و نیز فرصت‎های موجود در عرصه بین‎المللی به بهترین شکل استفاده کرده و مسیر رشد، توسعه، افزایش درآمد سرانه و بهبود سایر شاخص‎های توسعه‎یافتگی را به طور همزمان دنبال کنند.

بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‎دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‎های فراوان این بخش توانسته‎اند علاوه بر تامین نهاده‎های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر بخش‎ها نیز دست یابند در واقع بخش کشاورزی همواره به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور بوده و دارای اهمیت ویژه است؛ این بخش ضمن مشارکت در ایجاد اشتغال، تولید ناخالص ملی، تامین مواد اولیه صنایع مختلف و تامین ارز نقش مهمی در تامین امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه و ایجاد بازار مصرف برای تولیدات سایر بخش‌ها دارد.

به اعتقاد اغلب کارشناسان توسعه، رشد و توسعه بخش کشاورزی پیش شرط توسعه اقتصادی کشور است و در استان کردستان، نقش و اهمیت بخش کشاورزی به مراتب بیشتر و حیاتی‌تر است؛ چرا که نسبت جمعیت ساکن در مناطق روستایی و سهم شاغلان بخش کشاورزی استان در مقایسه با کشور بالاتر است، علاوه بر این سهم درآمدهای حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در درآمد خانوارهای روستایی قابل توجه است.

هم‌جواری با ۴ استان و نزدیکی به بازار مصرف عمده و مرزهای صادراتی کشور برای بسط تقاضا، وجود تنوع آب و هوایی در استان از معتدل تا سرد و خشک و امکان تولید متنوع محصولات زراعی و باغی، وجود پتانسیل‌های مناسب آب، عزم و بستر ایجاد شده برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و امکان صادرات محصول از مهم‌ترین عوامل بیرونی هستند که کشاورزی استان را دارای مزیت می‌سازد.

در همین حال باید گفت، توانمندی و قدمت دام و دامداری و محصولات وابسته، نژادهای دامی خاص استان، دارای ژرم پلاسم گیاهی بسیار غنی با بیش از ۲۱۰۰ گونه غیر زراعی، وجود کارشناسان، مدیران و کشاورزان مجرب در بخش کشاورزی استان، قابلیت‌های اکوتوریستی (دریاچه زریوار، کوهستان‌های شاهو، چهل چشمه، منطقه اورامان و...)، تنوع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی)، تولید علوفه مورد نیاز زیربخش دام در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، وجود تشکل‌های کشاورزی کارشناسی در سطح استان، وجود پایگاه‌های اطلاعاتی مناسب و تولید مازاد بر نیاز استان در اغلب محصولات و صدور فرآورده‌های کشاورزی از ویژگی‌های مهم درونی هستند که استان کردستان و شهر سنندج را به لحاظ کشاورزی ممتاز می‌کند.

بنابراین با توجه به این پتانسیل، در سالی که از سوی مقام‌معظم رهبری مزین به شعار "جهش تولید" شده است مطمئنا افزایش تولید در بخش کشاورزی استان منجر به تحقق این شعار و توسعه اقتصادی استان می‌شود.

خبرگزاری فارس به منظور بررسی برنامه‌های جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای تحقق شعار جهش تولید با محمدفرید سپری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان گفت‌وگویی داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید..

فارس: با توجه به اینکه بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه در کردستان است برای جهش تولید در این بخش چه سیاستی دارید؟

سال 99 به فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شد و با توجه به نقش حساس بخش کشاورزی در این حوزه به عنوان مسئول تامین امنیت غذایی مردم هر اتفاق و جهش تولیدی که در بخش کشاورزی صورت گیرد اثر آن مستقیماً روی زندگی مردم نمایان می‌شود.

جهاد کشاورزی ملاحظاتی را برای تدوین برنامه‌های خود در راستای جهش تولید در نظر گرفته است از جمله اینکه پروژه‌ها باید به افزایش جهش تولید منجر شوند و مبتنی بر امکانات داخلی و مزیت‌های جغرافیای استان باشند.

ظرفیت مناسب بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار جهش تولید

در راستای تحقق  شعار جهش تولید ظرفیت بسیار مناسبی برای رونق بخش کشاورزی در استان کردستان وجود دارد در واقع بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه استان است بطوری که حدود 30 درصد اشتغال و نزدیک به 27 درصد تولید ناخالص داخلی استان از بخش کشاورزی تامین می‌شود پس قاعدتا هر نوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش می‌تواند تاثیر ویژه‌ای برای استان داشته باشد و اشتغال پایدار را برای جوانان فراهم‌کند.

فارس: آیا برنامه‌ای برای تحول در بخش کشاورزی استان پیش‌بینی شده است؟

در راستای جهش تولید در بخش کشاورزی استان برنامه‌هایی را در 7 محور اساسی و در قالب ۲۴ پروژه در حوزه‌های مختلف افزایش تولید گوشت سفید، گوشت قرمز، آبزی پروری، توسعه باغات و ...  پیش‌بینی کردیم.

اعتبار موردنیاز برای تحقق این 24 پروژه 3 هزار و 559 میلیارد تومان است که از این میزان سهم تسهیلات بانکی ۱۰۰۰ و 950 میلیارد تومان، سهم اعتبارات ملی 591 میلیارد تومان، سهم اعتبارات استانی 74 میلیارد تومان و سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 545 میلیارد تومان است.

اگر این ۲۴ پروژه در سطح استان به نتیجه برسد برای حدود 18 هزار نفر بصورت مستقیم اشتغال‌ ایجاد می‌شود و همچنین برای بیشتر از 100 هزار نفر تثبیت شغلی اتفاق می‌افتد.

در واقع یکی از مهمترین اهداف ما در بخش کشاورزی این است که بتوانیم تثبیت شغل داشته باشیم یعنی با تکنیک‌های نو و سرمایه‌گذاری‌های جدید بتوانیم کشاورزان را دلگرم کنیم که در روستاها بمانند و سرمایه‌گذاری خود در بخش کشاورزی را ادامه دهند تا هم افزایش درآمد برای کشاورزان فراهم شود و هم در کنار آن تولید ناخالص داخلی استان در بخش کشاورزی بالا برود.

فارس: شاخص‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده شما در سال جهش تولید چیست؟

یکی از برنامه‌های ما ایجاد ایستگاه‌هایی در بستر رودخانه‌های استان و انتقال آب آن به مناطق بالادست رودخانه‌ جهت آبیاری است.

البته طرح‌های دیگری در زمینه ایجاد کانال‌های آبیاری،   قنوات، استخرهای ذخیره آب و شبکه‌های آبیاری زهکشی لحاظ شده است.

تامین آب یکی از مهمترین پایه‌های توسعه در راستای صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ایجاد گلخانه‌ها است که با ایجاد آنها شرایط خوبی برای ما ایجاد کند بنابراین در راستای بهره‌وری مصرف آب و افزایش تولید محصولات، طرح‌هایی را معرفی کردیم.

با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خالی که در زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی داریم لازم است این ظرفیت‌های خالی را تامین امکانات کنیم و به فعلیت برسانیم که بتوانند تولید داشته‌باشد.

سالانه سطح زیرکشت محصولات در استان نزدیک به 750 هزار هکتار است برنامه ما این است که به شیوه‌ای عمل کنیم که در اکثر محصولات نزدیک به ۵ درصد افزایش عملکرد داشته باشیم، در واقع چهارچوبی در راستای تامین امنیت غذایی مشخص کردیم که افزایش عملکرد بتواند برای کشاورزان ایجاد تولید، ثروت و درآمد کند.

به عنوان مثال باید بتوانیم در محصولی استراتژیک مانند گندم به طور متوسط هرساله نزدیک به 5 درصد افزایش عملکرد داشته باشیم.

ایجاد بستر کشت حبوبات در کردستان

یکی دیگر از برنامه‌های ما ایجاد زمینه کشت حبوبات در کردستان است در واقع ما با تکنیک تغییر کشت یعنی به جای اینکه در بهار  کشت کنیم در پاییز به شیوه انتظاری و یا خفتان می‌توانیم حداقل دو برابر عملکرد محصول داشته باشیم و یا با کشت محصولات علوفه‌ای کم‌ آب‌بر مثل ماشک در زمین‌های نکاشت عملکرد را بالا ببریم در واقع سالانه حدود 450  هزار هکتار زمین نکاشت داریم که با این شیوه می‌توانیم تغییرات اساسی در تولید علوفه ایجاد کنیم.

یکی از پروژه‌های مهم  استان کردستان طرح پیشران افزایش 13 هزار تن تولید گوشت قرمز است که با افزایش تولید علوفه به شیوه انتظاری می‌توانیم  ماده اولیه این طرح یعنی علوفه را در استان تامین کنیم که هم تولیدکنندگان و هم کشاورزان بتوانند از آن بهرمند شوند.

برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۳ هزار تن تولید گوشت مرغ در کردستان

فارس: بخش دامپروری در کردستان ظرفیت زیادی دارد، برنامه جهاد کشاورزی در این بخش به چه صورت است؟

در ظرفیت‌های خالی در بخش دامپروری سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، در استان کردستان در بخش صنعت دامپروری 740 واحد با ظرفیت 15 میلیون قطعه داریم که در منطقه شمال‌غرب و غرب کشور جزو استان‌های برتر هستیم و نزدیک به ۵۰ درصد از گوشت مرغ تولید شده در استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

ما امروز از 76 درصد این ظرفیت استفاده می‌کنیم لذا برنامه‌ریزی کردیم که اگر 10 درصد به این ظرفیت اضافه کنیم یعنی به 86 درصد برسد می‌توانیم 13 هزار تن گوشت مرغ تولید کنیم که این مسئله باعث اشتعال‌زایی خوبی در این حوزه می‌شود.

با توجه به نیازی که اقلیم کردستان عراق و همچنین سایر استان‌های کشور به گوشت مرغ دارند با این شیوه می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

از طرف دیگر استان کردستان سالانه ظرفیت تولید حدود 6 هزار و 500 تن تخم‌مرغ را دارد اما با این مقدار نیاز استان برآورده نمی‌شود و فعلا در زمینه تولید تخم‌مرغ به خودکفایی نرسیدیم لذا یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند باعث جهش تولید در این بخش شود افزایش تولید تخم‌مرغ در استان است.

افزایش ۱۶۰۰ تنی تولید تخم‌مرغ در سال‌جاری

امروز در کردستان 7 واحد تولید تخم مرغ با ظرفیت نزدیک به 6 هزار و 800 تن  تخم‌مرغ داریم که حدود 65 درصد ظرفیت است اما اگر این رقم را به 80 درصد برسانیم تولید تخم‌مرغ به حدود  1600 تن افزایش پیدا می‌کند که در مجموع می‌توانیم سالانه 8 هزار و 400 تن تخم‌مرغ تولید کنیم یعنی شرایطی فراهم کنیم که علارغم اینکه ظرفیت‌های خالی را احیا کنیم، تولید را نیز افزایش دهیم که در نتیجه این تولید هم رونق اقتصاد شکل می‌گیرد و هم چرخه اقتصادی صنعت دامپروری استان سرعت بگیرد.

در زمینه تولید گوشت قرمز هم برنامه داریم که امسال 2 هزار و 600 تن گوشت قرمز به میزان تولید موجود استان اضافه کنیم که امیدواریم با تامین اعتبارات، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات و همچنین برنامه‌های آموزشی آن را به نتیجه برسانیم.

افزایش تولید ۱۱۲۰ تن گوشت ماهی با ساخت فاز دوم مجتمع ماهیان سردآبی در سروآباد

فارس: با توجه به اینکه استان کردستان چندین میلیارد مترمکعب روان‌آب دارد در راستای استفاده از این منابع آبی و توسعه صنعت شیلات چه پروژه‌هایی در دست اجرا دارید؟

 از دیگر طرح‌های بزرگ جهاد کشاورزی استان کردستان، فاز دوم مجتمع ماهیان سردآبی سیروان سروآباد است که امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبار و ایجاد زیرساخت‌های لازم، سالانه نزدیک به هزار و 120 تن تولید گوشت ماهی در این مجتمع داشته باشیم.

با بهره‌برداری از این مجتمع حداقل برای 224 نفر از مردم محلی اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

با توجه به اینکه مسئولان استان توجه ویژه‌ای به معیشت مناطق مرزی و روستاییان دارند لذا هدف از اجرای فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی اشتغال‌زایی پایدار روستایی برای خانوارهای ساکن در روستاهای جولانده و دیوزناو است.

اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی در بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی کردستان

یکی دیگر از پروژه‌های جهاد کشاورزی در سال‌ ۹۹، طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی غرب و شمالغرب کشور در سطح ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار از اراضی کردستان در سه شهر مریوان، سنندج و کامیاران است.

این پروژه حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبارات، زیرساخت آن را فراهم کنیم چرا که قطعا این پروژه می‌تواند در راستای توسعه زراعت و باغات استان بسیار تاثیرگذار باشد.

توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت جهاد کشاورزی

فارس: کشت گلخانه‌ای یکی از برنامه‌های جهادکشاورزی است، آیا در کردستان برنامه‌ای برای توسعه آن وجود دارد؟

توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت بعدی جهاد کشاورزی کردستان است، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده با ساخت گلخانه 35 هکتاری یکپارچه در شهرستان قروه و  گلخانه 15 هکتاری در بیجار سالانه حدود 11 هزار تن محصولات سبزی و صیفی‌جات خارج از فصل به استان اضافه می‌شود.

به ازای هر هکتار از این گلخانه‌ها به طور متوسط 11 نفر بصورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند که با بهره‌برداری از این دو گلخانه برای ۵۵۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

اقدامات جهاد کشاورزی از ارکان مهم تحقق شعار جهش تولید در کشور است لذا امیدواریم با اجرای کامل پروژه‌های پیش‌بینی شده این بخش شاهد افزایش بهره‌وری و جهش تولید در استان باشیم اما این محقق نمی‌شود مگر با همدلی همه مسئولان استان و باور به خود و تقویت داشته‌های خود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید