Iranian Agriculture News Agency

۳۱ هزار تن کود شیمیایی در گیلان توزیع شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۱ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در استان توزیع شده است تاکید کرد: هیچ نگرانی برای تامین به موقع نیاز کشاورزان وجود ندارد.

۳۱ هزار تن کود شیمیایی در گیلان توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان،  «مسعود الماسی» بابیان اینکه حدود ۳۱ هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل ازته، فسفاته و پتاسه در استان توزیع‌شده است اظهار کرد: این میزان کودهای شیمیایی تا امروز بین کشاورزان «برنج‌کار و چای‌کار» از طریق کارگزاری‌های بخش خصوصی و تعاونی‌های روستایی گیلان توزیع‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه کشاورزان برای تأمین و دریافت کودهای شیمیایی نگران نباشند، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی در انبارها موجود است ضمن اینکه سه هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز از کارخانه‌های پتروشیمی در حال حمل به استان است.

وی یکی از وظایف اصلی سازمان تأمین نهاده‌ها برای زراعت اصلی استان را برنج دانست و ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به‌منظور جلوگیری از ازدحام، برای توزیع انواع کودهای شیمیایی پروسه زمانی نسبتاً طولانی در نظر گرفته‌ایم.

الماسی در ادامه از کشاورزان خواست تا با توجه به فرآیند زمانی تعیین‌شده برای دریافت انواع کودهای موردنیاز به‌تدریج به کارگزاری‌ها مراجعه و نیازشان را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصولی هستند که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، اظهار کرد: در این میان بیشترین رقم‌های کشت‌شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود و بیشترین اراضی شالی‌کاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا وجود دارد.

شایان‌ذکر است، استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هرسال از تبدیل یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آن‌ها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می‌آید.

گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را ازلحاظ سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید