Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

3 میلیون هکتار مرتع قشلاقی برای دام عشایر سمنان اختصاص یافت

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سه میلیون هکتار مرتع قشلاقی برای بیش از یک‌میلیون رأس دام عشایر استان، با توجه به تأخیر در کوچ بهاره به دلیل شیوع کرونا، اختصاص یافت.

3 میلیون هکتار مرتع قشلاقی برای دام عشایر سمنان اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اصغر جلالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شیوع کرونا و تأخیر در کوچ بهاره عشایر استان سمنان موجب شده تا دام عشایر همچنان در مرتع‌های قشلاقی بماند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این زمینه همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط عادی پانزدهم تا بیستم فروردین هر سال پایان طرح مرتع‌داری در مراتع قشلاقی است و عشایر باید دام‌های خود را از مراتع قشلاقی به ییلاقی منتقل کنند، اما اکنون با شیوع کرونا کوچ بهاره به تأخیر افتاده است.

وی بیان کرد: بعد از پایان زمان مجاز ماندن در مرتع‌های قشلاقی عشایر حدود 45 روز فرصت دارند خود را به مرتع ییلاقی برسانند، اما در شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود حرکت عشایر استان سمنان به مناطق ییلاقی به بعد از پانزدهم خرداد موکول شود.

جلالی تصریح کرد: امسال سردی هوا و بارندگی‌های خوب رویش پوشش گیاهی یک‌ساله در مناطق ییلاقی استان سمنان را به تأخیر انداخته است و اگر عشایر اکنون به مناطق ییلاقی می‌رفتند پوشش گیاهی برای دام‌ها وجود نداشت.

وی اضافه کرد: اکنون اراضی مسیرهای کوچ و مرتع‌های ییلاقی به دلیل بارش‌های خوب گل‌آلود است و عبور دام از مسیرهای گل‌آلود موجب فشرده شدن و از بین رفتن خاک می‌شود و تأخیر در زمان کوچ به چرخه طبیعت و تقویت پوشش گیاهی کمک می‌کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: وسعت مراتع این استان بیش از پنج میلیون هکتار است که از این مقدار حدود سه میلیون هکتار از مراتع مربوط به مناطق قشلاقی و حدود یک هزار هکتار مربوط به مناطق ییلاقی و میان‌بند است.

جلالی خاطرنشان کرد: 150 هکتار از مراتع قشلاقی استان سمنان درجه‌یک و دارای پوشش گیاهی غنی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هشت هزار بهره‌بردار با بیش از یک‌میلیون رأس دام سبک در مرتع‌های استان مشغول فعالیت هستند.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و 2 دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌میلیون و 74 هزار رأس دام سبک و چهار هزار و 700 رأس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید