Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین:

تمرکز طرح‌های جنگل کاری استان قزوین در الموت و طارم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت : تمرکز طرح‌های حنگل‌کاری استان قزوین امسال با مناطق الموت غربی و شرقی و طارم سفلی به شرایط اقلیمی مناسب این نقاط برای توسعه جنگل‌ها است.

تمرکز طرح‌های جنگل کاری استان قزوین در الموت و طارم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین محرم رضایی زاده با بیان این مطلب افزود : در حوزه جنگل کاری به دنبال کمیت نیستیم بلکه کیفیت در این حوزه برای ما مهم تر است بنابراین در کنار نهال کاری، به حفظ منابع جنگلی توجه جدی داریم.

وی با اشاره به نیاز نهال و درخت به عنوان یک موجود زنده به مراقبت و آبیاری،اظهار داشت: اینکه سطح وسیعی را نهال کاری کنیم ولی در مراقبت و حفاظت از آنها با مشکل روبرو باشیم ارزشی ندارد چرا که مهم این است که بتوانیم از نهال های کاشته شده حفاظت کرده و آنها را تقدیم نسل های بعدی کنیم.

رضایی زاده  با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۴۰ هکتار جنگل کاری در استان قزوین انجام شد،اظهار داشت: این کار با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی محقق شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین همچنین با بیان اینکه سال گذشته در طرح های جنگل کاری استان قزوین شاهد کاشت ۴۱ هزار اصله نهال از ارقام مختلف به ویژه زالزاک،ارس، بلوط، پسته وحشی و بادام تلخ بودیم، اظهار داشت: هنوز مساحت جنگل کاری در استان برای سال جاری مشخص نشده و در حال مکان یابی هستیم اما اولویت این کار با نقاط مستعد و با اقلیم مناسب برای جنگل کاری شامل الموت غربی و شرقی و طارم سفلی و بخش هایی از شهرستان تاکستان است.

رضایی زاده  در ادامه یکی از تهدیدهای جدی منابع طبیعی از جمله جنگل ها را آتش سوزی ها عنوان کرد و گفت: با توجه به فراگیری استفاده از سوخت گاز بین مردم از جمله جوامع محلی و روستایی کمتر شاهد استفاده از چوب درختان برای مصارف گرمایشی و یا ساختمانی هستیم اما در عوض در کنار پدیده قاچاق، آتش سوزی های سهوی در ایام گرم سال تهدیدی جدی برای مراتع و جنگل ها به شمار می روند که امیدواریم با فرهنگ سازی از سوی رسانه ها شاهد کم تر شدن این پدیده ها باشیم.

گفتنی است ؛ استان قزوین دارای بیش از ۲۸ هزار جنگل است و  10 ذخیره گاه جنگلی به میزان ۶۸۴ هکتار در این استان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید