Iranian Agriculture News Agency

ضرورت حمایت قانونی از همیاران طبیعت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بر ضرورت حمایت قانونی از همیاران طبیعت (قرقبانان مردمی) تأکید کرد.

ضرورت حمایت قانونی از همیاران طبیعت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: رویشگاه کلوس (کرفس کوهی) در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ یکی از معدود رویشگاه‌های باقیمانده گیاه دارویی کلوس در این استان است.

او افزود: در راستای حفظ این‌گونه با ارزش و همچنین افزایش تولید و اشتغال و بهبود وضعیت معیشت مردم این اداره‌کل حفاظت از این رویشگاه را به جوامع محلی واگذار کرده است و در قبال آن با خرید تضمینی بذر حاصل از این حفاظت مشارکتی از جوامع محلی حمایت می‌کند.

محمدی مقدم ادامه داد: هرساله جوامع محلی هزینه‌های زیادی را در راستای حفاظت از این گونه منحصر به فرد پرداخت می‌کنند چراکه تنها منبع درآمد مردم آن منطقه از این گیاه دارویی است.

او اضافه کرد: درگیری با قاچاقچیان و سودجویان، مواجهه با حیوانات وحشی همچون حمله خرس در سنوات گذشته و نمونه دیگر آن حادثه تلخی که اخیراً گریبان‌گیر یکی از قرقبانان مردمی شد، غرق‌شدگی جوان ٢٣ ساله‌ای که حین گشت و مراقبت از منطقه در رودخانه سراقاسید یکی از سرشاخه‌های رودخانه دِز، از جمله خطراتی است که قرقبانان مردمی را تهدید می‌کند.

او تصریح کرد: بهره‌گیری از نیرو‌های مردمی و مشارکت جوامع محلی یکی از رویکرد‌های موفق و موثر در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع در سال‌های اخیر به شمار می‌رود و با استقبال خوب مردم مواجه شده است که همراهی قابل تحسین جوامع محلی، حمایت قانونی از همیاران طبیعت را می‌طلبد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید