Iranian Agriculture News Agency

شناسایی 60 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرضا

مردم تغییر کاربری‌های غیرمجاز را به سامانه 131 گزارش کنند.

شناسایی 60 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرضا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، رضا باقری با بیان اینکه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مرگ تدریجی کشاورزی و تهدید امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: رشد جمعیت و توسعه محدوده شهرها و افزایش قیمت اراضی و بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از اراضی سبب می‌شود که اراضی کشاورزی مرغوب، همواره مورد توجه افراد سودجو و فرصت‌طلب و ناآگاه قرار گیرد و با تغییر کاربری و خرد نمودن اراضی، آنها را از چرخه تولید خارج و ضربه‌های جدی را بر تولید محصولات کشاورزی وارد کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت از اراضی نه فقط برای حمایت از اقتصاد کشاورزی، بلکه برای حمایت از کل اقتصاد کشور، امری ضروری است، افزود: هرگونه تغییر کاربری در قالب احداث دیوار و ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) این قانون انجام شود، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلف هستند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع برای انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: مأموران جهاد کشاورزی موظف هستند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل، ضمن تنظیم صورت مجلس رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

مردم قبل از خرید باغ و زمین زراعی به جهاد کشاورزی مراجعه کنند

وی با تأکید بر این‌که از مردم تقاضا دارم از هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز شامل دیوارکشی و ساخت بنا خودداری کنند، بیان کرد: مردم باید قبل از هرگونه اقدام برای خرید باغ، زمین زراعی به اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا مراجعه کنند.

باقری با بیان اینکه شماره تماس 131 آماده دریافت گزارش‌های مردمی تغییر کاربری غیرمجاز است و خودروهای گشت این مدیریت در طول ایام نوروز در حال گشت‌زنی بودند، تصریح کرد: با توجه به اینکه عده‌ای سودجو و یا ناآگاه از فرصت تعطیلات استفاده کرده و نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند، گشت یگان امور اراضی در ایام نوروز هر روز دایر و اخطار توقف عملیات و جمع‌آوری ادوات را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که تغییر کاربری انجام شده به حالت اول بازنگردد، با هماهنگی مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی، مستحدثات قلع و قمع و به حالت اول برگردانده می‌شود و با هرگونه تفکیک اراضی و مجموعه‌سازی به شدت برخورد می‌شود.

شناسایی 60 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرضا

مسئول امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات شهرستان شهرضا گفت: در راستای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز گشت حفظ کاربری اداره امور اراضی شهرستان به صورت شبانه‌روزی در ایام نوروز مشغول به فعالیت بوده است.

صنوبر اشتری افزود: از ابتدای امسال با گشت‌زنی در کل اراضی زراعی شهرستان شهرضا 60 مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده است که از این تعداد 19 مورد تغییر کاربری غیرمجاز با حکم مقام قضایی و بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون فوق تخریب شد و مابقی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت هر گونه خرید باغ و اراضی کشاورزی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا مراجعه کنید و چنانچه بدون اخذ مجوز اقدام به دیوارکشی یا ساخت اتاق یا تفکیک و تقسیم اراضی کشاورزی و باغات کنید، مطابق دستور مقام قضایی تخریب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید