Iranian Agriculture News Agency

احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در روزهای آتی در آذربایجان شرقی و ضرورت اقدامات پیشگیرانه

خسارت 220 میلیارد تومانی تگرگ و سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی و زراعی استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بارش تگرگ و سرمای دیررس بهاره تا مورخه 24 فروردین، 220 میلیارد تومان به محصولات باغی و زراعی استان خسارت وارد کرد.

خسارت 220 میلیارد تومانی تگرگ و سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی و زراعی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی خبری با واحد خبر ساعت 20 صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند که با محوریت برآورد خسارت های احتمالی بارش تگرگ و سرمای دیررس بهاره در استان و اعلام توصیه های هواشناسی کشاورزی برای برودت دما در روزهای آتی انجام شد، ضمن بیان این مطلب افزود: بارندگی های مناسب و به موقع که در فصل مناسبی از داشت در سطح استان اتفاق افتاد طبیعتاً موجب افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی خواهد شد.

وی، ادامه داد: متاسفانه برودت هوا و بارش تگرگ باعث وارد شدن یک سری از خسارات به محصولات کشاورزی علی الخصوص محصولات باغی نیز شده است که در 14 شهرستان از شهرستان های آذربایجان شرقی قابل مشاهده است.  

فتحی اظهار کرد: ۶۶۲۲ هکتار از باغات استان در روزهای گذشته از بابت سرمای دیررس بهاره حدوداً 10 الی 80 درصد خسارت دیده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه عمدتاً شهرستان‌های شمال و شمال شرقی استان خسارت دیده اند که برآورد تقریبی و اولیه آن 220 میلیارد تومان است، ادامه داد: این میزان خسارت شامل 3500 هکتار از محصولات زراعی و 6622 هکتار محصولات باغی است.

وی با اشاره به این موضوع که سرمای دیررس بهاره تقریباً هر سال در این فصل در استان مشاهده می‌شود، ادامه داد: خسارات وارده در سال 99 نسبت به سال گذشته با توجه به مدت زمان دوره سرما، میزان تگرگ و آگاهی بیشتر کشاورزان به لحاظ اعمال مراقبت های ویژه از محصولات کشاورزی در مقابل سرما، کاهش قابل توجهی داشته است.

فتحی با بیان اینکه شرایط جوی طی روزهای آینده در سطح استان تغییر کرده و طبق اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی جدیدی از روز پنجشنبه 28 فروردین استان را فرا خواهد گرفت، به کشاورزان توصیه کرد: در زراعت دیم نسبت به تغذیه و کوددهی سرک محصولات با عنایت به بارندگی‌های خوب و به موقع استان، استفاده بهینه و مناسب را برده؛ باغداران، گلخانه داران و واحدهای پرورشی دام و طیور نیز دقت کنند تا دمای محیط پرورشی شان از دمای نرمال و متعادل پایین تر نیاید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر سرد شدن هوا گفت: کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، زمین‌های کشاورزی خود را شبانه به‌صورت غرقابی آبیاری کنند.

وی با بیان اینکه احتمال خسارت سرمازدگی در بعضی محصولات کشاورزی بدلیل کاهش دمای هوا در روزهای آتی وجود دارد افزود: اقدامات پیشگیرانه از قبیل اطلاع رسانی به موقع و صحیح، استفاده از بخاری‌های باغی، ایجاد بادشکن در حریم باغها، برافروختن آتش و دود و استفاده از تجهیزات و فناوری های تازه بهترین راهکار برای مقابله با سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید