Iranian Agriculture News Agency

اطلاعیه برای مرتع داران آذربایجان غربی

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در خصوص آغاز فصل چرا و مراقبت بهره برداران از مراتع اطلاعیه ای صادر کرد.

اطلاعیه برای مرتع داران آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی ، در این اطلاعیه آمده است : 

به اطلاع کلیه مرتعداران، دامداران و بهره‌­برداران عرصه‌های منابع طبیعی استان آذربایجان غربی می رساند، با توجه به اینکه مراتع استان یکی از مهمترین و با ارزش ترین منابع ملی کشور محسوب می گردد، لذا حفاظت از این منابع خدادادی و بهره برداری بهینه از آن ضروری بوده و  مدیریت صحیح چرا توأم با عملیات اصلاح و احیاء، می تواند نقش اساسی در جهت بهره برداری پایدار و حفظ آب و خاک داشته باشد.

از آنجائی که تعداد دام زیاد و چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع خصوصاً در خشکسالی‌ها مهمترین عامل تخریب مراتع محسوب می شود، بنابراین به منظور حفظ آب و خاک، تجدید حیات پوشش گیاهی و حفظ ارزشهای زیست محیطی مراتع، رعایت نکات ذیل ضروری است: 

1) تمامی بهره‌­برداران مراتع ییلاقی و قشلاقی و روستائی موظفند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ، یا از طریق ورود به سامانه الکترونیکی به آدرس   (WWW.Eagri.maj.ir  ) نسبت به پرداخت حقوق و عوارض قانونی و تمدید پروانه چرا اقدام کنند. در غیر اینصورت برابر مقررات نسبت به ابطال حقوق بهره برداری آنها اقدام خواهد شد.

2) جهت آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری ازلگدکوبی خاک، ورود هر گونه دام به مراتع روستائی باید برابر تاریخ مندرج در پروانه، صورت گیرد.

3) از کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی پیش از آمادگی مراتع و پیش از موعد مقرر در پروانه های مرتعداری، خودداری کنند.

4) از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه های مرتعداری به مرتع خودداری نموده و چاره اندیشی و تدبیر به موقع برای تهیه علوفه اینگونه دامها از طرق دیگر صورت گیرد. (بره گوسفند و بز از 4 تا 6 ماهگی معادل نیم واحد دامی و بعد از شش ماهگی، یک واحد دامی محسوب می شود).

5) دامدارانی که فاقد پروانه مرتعداری هستند تحت هیچ عنوانی درصدد اجاره نمودن مراتع دیگران نباشند.

6) درصورتی‌که صاحبان پروانه تحت هر عنوان (فروش، اجاره و واگذاری بدون کسب مجوز اداره کل و ...) پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند وفق مقررات نسبت به ابطال پروانه آنها اقدام خواهد شد.

7) درصورت فوت بهره بردار دارای پروانه چرای دام، وراث قانونی موظف هستند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ظرف حداکثر دو سال نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا برابر   مقررات اقدام نمایند. در غیر اینصورت حقوق بهره برداری دامدار متوفی ابطال و وراث حق بهره برداری از مراتع را نخواهند داشت.

8) دامداران مراتع روستایی فقط در داخل محدوده روستای محل سکونت و یا محدوده پلاک ثبتی و یا سامان عرفی خود دامهایشان را تعلیف و از چرانیدن مراتع و دروگاههای روستاهای همجوار و یا مناطق دیگر به هر دلیلی جداً خودداری کنند و اعضای شورای اسلامی و نماینده بهره‌‌برداران هر روستا طبق قانون موظف به حفظ و حراست از مراتع محدوده روستای خود از هر حیث ( تخریب و تصرف عدوانی مراتع یا چرای غیر مجاز  و ...) هستند.

9) از هرگونه تقسیم و افراز مجدد مراتع ممیزی شده خودداری و مفاد پروانه های چرا و کتابچه طرح مرتعداری رعایت شود.

بنابراین از تمامی مرتعداران و دامداران و بهره‌برداران محترم عرصه‌های منابع طبیعی درخواست می‌شود که موارد فوق الذکر و قوانین و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را دقیقاً رعایت کنند. بدیهی است در غیر اینصورت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و واحدهای تابعه آن موظف هستند برابر مواد قانونی (تبصره 2 بند 5 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ــ مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی و دیگر مواد قانونی) علیه متخلفین جهت اعمال مجازات قانونی اعم از جنبه کیفری وحقوقی و اخذ خسارت وارده به مراتع در مراجع قضایی اعلام جرم کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید