Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی جذب کرد

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با خرید ۵۰۶ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در سال گذشته ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب این استان شد.

خراسان شمالی ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی جذب کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدمجید بهشتی گفت: از این ادوات ۲۰۱ دستگاه تراکتور، پنج دستگاه کمباین و ۳۰۰ دستگاه سایر ماشین های کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه با این میزان تسهیلات ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان ۹ صدم اسب بخار در هکتار افزایش یافت، افزود: تسهیلات مکانیزاسیون در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، هشت درصد رشد داشت.

وی گفت: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲ تنها ۱.۲ اسب بخار بود که اکنون به ۱.۸۹ اسب بخار رسیده است و از این نظر با میانگین کشور برابر هستیم.

بهشتی اظهار کرد: خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات در بخش های مختلف کشاورزی دارد که حدود ۵۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

وی افزود: از مجموع ماشین آلات بخش کشاورزی ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین است.

وی اظهار کرد:  از سال ۹۲ خط اعتباری ویژه ای برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود، افزود: هنوز برخی ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمری بالای ۲۰ از چرخه فعالیت خارج نشده اند و بخشی از سوخت مصرفی این حوزه، باوجود نداشتن کاربری مفید، به این دستگاه ها اختصاص می یابد.

بهشتی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید