Iranian Agriculture News Agency

سرما به کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد: بارش برف بامداد چهارشنبه به بخش زراعی و باغی این استان خسارت وارد کرده است.

سرما به کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی گفت: علیرغم بارش برف در دیشب و بامداد امروز، به علت ابری بودن هوا، هنوز سرمای چندانی متوجه باغها نشده که امیدوار هستیم آسیب آن به بخش کشاورزی جدی نباشد اما نمی توان نگران خسارات سنگین سرما به باغ ها و کشتزارهای منطقه در شب پیش رو نبود.

وی افزود: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی دمای هوا در چهارشنبه شب به میزان محسوسی و بین ۱۰ تا ۱۴ درجه پایین خواهد آمد و احتمال می رود خسارت زیادی به مزارع کلزا، غلات و سردرختی های استان وارد آید.

وی با بیان اینکه هم اکنون فصل گل دهی درختان است، گفت: علاوه بر بادام، زردآلو و سیب که زود به گل می نشینند، برخی دیگر از گونه های درختی استان نیز بسته به واقع شدن در مناطق گرمتر شکوفه داده اند که یقینا از سرمای یکی دوشب آینده در امان نخواهند بود.

یوسفی اظهار کرد: کارشناسان این سازمان در چند روز آینده میزان خسارات بخش کشاورزی و باغی استان از ناحیه سرما را برآورد و اعلام خواهند کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ‌ها در شب پیش رو هشدار داد و گفت: کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارت پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

 یوسفی اظهار کرد: با توجه به کاهش دما، کشاورزان باید از بخاری های باغی استفاده کنند و همچنین با آتش زدن کاه و کلش، شاخه‌های خشک شده، ایجاد دود و گرما کنند.

وی از دامداران نیز خواست تا از چرای دام در ارتفاعات و مسیل ها خودداری کنند و توصیه های کارشناسان این بخش را جدی بگیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر لزوم مدیریت محیط های قابل کنترل از جمله گلخانه ها، دامداری ها و زنبورستان ها، افزود: با مدیریت می توان خسارت این بخش از ناحیه سرما را به حداقل رساند.

وی تاکیدکرد: همه ساله بیشتر خسارات وارد شده به باغ های استان اواخر فروردین ماه رخ می دهد زیرا که در این بازه زمانی بیشتر باغ‌ها به گل نشسته و آسیب پذیری بالایی دارند.

یوسفی بر بیمه بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: متاسفانه کشاورزان از بیمه استقبال خوبی ندارند و اکنون تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مزارع، باغها و دام های استان بیمه شده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش ها برای ذخایر آبی استان، مزارع و مراتع بسیار مفید است اما در عین حال سرمازدگی و خسارت را نیز به دنبال دارد.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه ۴۴ درصد مردم استان در روستاها سکونت دارند و شغل ۴۱ درصد مردم استان هم در حوزه کشاورزی است، باید توجه ویژه ای به این بخش صورت گیرد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.

بارش برف، در بیستمین روز فروردین، مردم به خصوص کشاورزان و باغداران خراسان شمالی را غافلگیر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید