Iranian Agriculture News Agency

نشست ویدئوکنفرانسی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با مدیران شهرستانها و بررسی مشکلات آنان

با توجه به وظیفه تامین امنیت غذایی مردم امر کشاورزی هرگز تعطیل‌بردار نیست

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ضمن نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران جهادکشاورزی شهرستانها، ضمن استماع و بررسی مسائل و مشکلات آنان بر ارتباط فعال کارشناسان پهنه با بهره برداران بصورت مجازی و تلفنی در زمان دورکاری تاکید کرد.

با توجه به وظیفه تامین امنیت غذایی مردم  امر کشاورزی هرگز تعطیل‌بردار نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها ضمن تبریک سال جدید و اعیاد پرمیمنت شعبانیه و آرزوی سالی خوش برای همکاران محترم ، از زحمات مدیران و همکاران در طول سال گذشته تشکر و قدر دانی کرد و گفت: در سال گذشته توفیقاتی در بخش کشاورزی داشتیم از جمله در توسعه گلخانه ها اقدامات خوبی انجام شده ، درسال 97 حدود 4.6 میلیون تن تولید داشتیم که در سال 98 به حدود 5 میلیون تن افزایش پیداکرده که حاصل تلاش شما عزیزان و همکارانتان در شهرستانها است.

 وی ادامه داد: در جذب تسهیلات و افزایش ضریب مکانیزاسیون و توسعه شبکه های آبیاری و سیستم های نوین آبیاری اقدامات خوبی انجام گرفته است که قابل ستایش و شکرگزاری است  و بنده وظیفه خود می دانم از تک تک شما و همکارانتان تشکر کنم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در بعد منابع انسانی چندین سال بود که پیگیر تخصیص امتیازات فصل دهم بودیم ادامه داد: خوشبختانه در اسفند ماه سال 98 با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی  و سازمانها وشهرستان ها  این امرتحقق یافت و این موضوع برای سایر دستگاه ها نیز باب خیری شد.

 فتحی با اشاره به نقاط ضعف و قوت سازمان در سال گذشته افزود: در سال گذشته نقص ها و ضعف هایی داشتیم، باید مرور کنیم و نقاط ضعف و قوت خودمان را شناسایی کرده و نقاط ضعف ها را تکرار نکرده و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در بحث سطح سبز کلزا عملکردمان خوب بود افزود: بایستی به موقع نسبت به رصد و پایش مراحل داشت اقدام می گردید که عملکردمان افزایش می یافت.

 فتحی با بیان اینکه در آغاز سال 99 علاوه بر وجود تحریم ها ، با شیوع بیماری ویروس کوئید 19 مواجه شدیم که برای ما محدویت هایی در امر آموزش چهره به چهره کشاورزان به وجود آورد ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولیت و وظیفه تامین امنیت غذایی مردم به عهده بخش کشاورزی می باشد لذا باید بگوییم که با وجود بیماری کرونا ، امر کشاورزی تعطیل بردار نیست باید به کارمان ادامه دهیم با اعمال کامل پروتکلها و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، با روش های جدید از طریق شبکه های مختلف مجازی اقدام کنیم ، در شهرستان مراغه با ایجاد رادیو اینترنتی و در چند شهرستان دیگر با ایجاد گروه هایی در شبکه های مجازی توسط کارشناسان پهنه ، کار انتقال دانش و آموزش های ترویجی به کشاورزان صورت می گیرد و این موضوعات باید در راس برنامه ها قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه  با اشاره به اینکه این روزها برای کشاورزی روزهای حساسی هستند و اگر دیر اقدام کنیم کار مبارزه با آفات و امراض و علف های هرز بی نتیجه خواهد بود افزود: باید روش های مبارزه بصورت مجازی به اطلاع کشاورزان برسد و برای محدودیت حضور فیزیکی جایگزین پیدا کنیم باید خلاقیت به خرج دهیم و دنبال روش های جدید باشیم و پیام خود را به کشاورزان برسانیم و عملکرد خود را در واحد سطح افزایش دهیم .

 وی ادامه داد: اگر امروز به صرف تولید نگاه نکنیم و به صادرات توجه نکنیم وفقط به واردات توجه کنیم بازهم تاثیر پذیر هستیم ، نهاده های دامی ما وارداتی هستند و عملاً اگر وضع اینطور پیش برود واردات هم دچار مشکل خواهد بود.

 فتحی با تاکید بر برنامه ریزی برای کشت بهاره گفت: ما حق نداریم و نباید حتی یک متر زمین کشاورزی را خالی بگذاریم ؛ در قیامت برای جامعه بشریت و برای مردم ایران و استانمان پاسخگو هستیم، بررسی کنید و اراضی بلاکشت را مشخص کنید و در زمینه کشت برای آنها رهنمود ارائه کنید .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت سبزی و صیفی را به محیط های کنترل شده و گلخانه ها انتقال داده ایم گفت: باید زمین های آنها را برای کشت نهاده های دامی نظیر جو، ذرت علوفه ای و ذرت دانه ای و هرچیزی که بتواند نهاده های دامی را تامین کند اختصاص بدهیم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی  استان با بیان اینکه علاوه بر اینکه فصل زراعت و باغبانی هست، زمان حمل نهال نیز می باشد و باید با کشاورزان و باغداران در ارتباط تلفنی باشیم و مشکلاتشان را از طریق ستاد مبارزه با کرونا حل نماییم افزود: با رایزنی و نامه نگاری مشکلات حمل کندوهای زنبورداران را از استانهای جنوبی حل کردیم البته در داخل استان مشکلی برای جابجایی نیست و باید برای حمل به سایر استان ها بارنامه تهیه کنند که معاونت بهبود تولیدات دامی در این زمینه مکاتبات لازم را با سایر دستگاه ها انجام داده اند.

 فتحی با بیان اینکه در سالجاری برای استان آذربایجان شرقی منابع مطلوب و خوبی برای سیستم های آبیاری تحت فشار تخصیص داده شده است گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا بهره برداران عزیز بتوانند بدون حضور در مراکز جهادکشاورزی و از خانه هایشان برای ثبت تقاضایشان اقدام کنند .

وی با اشاره بر لزوم تامین پروتئین مورد نیاز جامعه گفت: در بخش طیور برای جوجه ریزی باید حساس باشیم و  حداقل 1.7 الی 1.8 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده باشد لذا با مرغداران تماس گرفته و مشکلاتشان را بررسی و رفع نمائید تا مردم از کمبود پروتئین در رنج نباشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بیماری کرونا یک طرف قضیه است اما اگر غذایی برای مردم نباشد همه از بین می روند و اگر غذا نباشد در برابر کرونا نیز نمی توان مقاومت کرد لذا باید با حساسیت ویژه ای به بحث تامین پروتئین ، لبنیات و نان مورد نیاز مردم نگاه کنیم .

وی با بیان اینکه در زمان فعلی با توجه به بیماری کرونا و فاصله گذاری اجتماعی مدیران شهرستانها بایستی ازطریق شبکه های مجازی پیام های آموزشی ، ترویجی خود را منتقل نمایند ادامه داد: فصل تغذیه گیاهان است و در بحث کود با وجود محدودیت های سال گذشته عملکرد بهتری داشتیم و با وجود اینکه وزارتخانه و سازمان تعاون روستایی،  استان ما را در اولویت قرار نداده بودند و استان های گرمسیری در اولویت بودند ؛ با پیگیریهای صورت گرفته کود را به استان وارد کردیم و باید مصرف را درست نظارت و مدیریت کنیم و نتایج آن را در افزایش عملکرد ببینیم .

فتحی با بیان اینکه دورکاری نباید منجر به رها کاری گردد افزود: اگر برای دورکاری مجوز می دهیم باید وظایفی تعریف کنیم تا قابل رصد و ارزیابی باشد.

وی با بیان اینکه کنترل و نظارت  مراکز جهادکشاورزی غیر دولتی که سازمان نظام مهندسی استان مجوز آنان را صادر نموده  برعهده سازمان است لذا بایستی در این مورد آنها را رصد نماییم گفت: برای برخورد با ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی باید گشتهای نظارتی را افزایش دهید و در این زمینه ضمن مکاتبه با بخشداری ها از ظرفیت دهیاری ها  و از ظرفیت های مردمی و تشکلها استفاده کنید، وظیفه دهیاری ها است که گزارش ساخت وسازهای غیرمجاز را بدهند .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه مدیران در بحث پیام های آموزشی و ترویجی از ظرفیت خبرنگاران شهرستانی استفاده کنند گفت: پخش گزارشات شهرستان ها در اخبار صداوسیما برای سایر شهرستان ها هم روشنگری ایجاد می کند لذا گزارش تغذیه نباتات را از طریق خبرنگاران شهرستانها تهیه کنید و با هماهنگی اداره روابط عمومی سازمان به صدا وسیما ارسال کنید تا به عنوان کار ترویجی از آن استفاده شود.

 فتحی با بیان اینکه مدیران از هر روشی که بتواند بصورت غیرحضوری پیام های آموزشی  ـ ترویجی را به کشاورزان انتقال دهد استقبال کنند افزود: .مدیران محترم شهرستان ها باید فعالیت های کارشناسان پهنه را رصد کنند و نتیجه کار را جویا شوند .

وی در خاتمه با بیان اینکه حفظ سلامتی همکاران و خانواده های محترمشان مهمتر است گفت: با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت اموراتمان را انجام خواهیم داد تا هیچگونه آسیبی به همکاران و خانواده هایشان وارد نشود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید