Iranian Agriculture News Agency

عباسی معروفان:

خرید تضمینی مرغ مازاد مرغداران ادامه دارد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: مردم برای خرید گوشت مرغ و قرمز عجله‌ای نداشته باشند به وفور در فروشگاه‌ها با قیمت مصوب وجود دارد و تا پایان سال افزایش قیمت نخواهیم داشت.

خرید تضمینی مرغ مازاد مرغداران ادامه دارد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن عباسی معروفان با اشاره به اینکه جوجه ریزی در مرغداری‌ها از شش ماه قبل آغاز شده است گفت: برای ایام دهه فجر، عید و ماه رمضان برنامه ریزی در خصوص تولید مرغ صورت گرفت و بالغ بر ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا کشش جامعه در این حالت به این میزان نبود و باعث شد تا در بازار مازاد مرغ داشته باشیم.

عباسی معروفان با بیان اینکه طرح ضربتی خرید تضمینی مازاد تولید مرغ از یک اسفند سال ۹۸ آغاز شد، ادامه داد: در بازار تمام مرغ‌هایی که به فروش نرفته بود، جمع آوری شد و روزانه بالغ بر ۱۵۰۰ تن مرغ از مرغداری‌ها خریداری شد که این رقم در گذشته روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی خوبی در اختیار ما گذاشت ما توانستیم پول مرغداران را به صورت نقدی پرداخت و به قیمت مصوب از آن‌ها خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود نباید بگذاریم تولید کنندگان متضرر شوند گفت: مرغ را از مرغداری‌ها با قیمت مصوب ۱۲۹۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و تا اطلاع ثانوی این خرید ادامه خواهد داشت تا زمانی که مرغ مازاد در بازار وجود داشته باشد خرید تضمینی ادامه دارد.

عباسی معروفان افزود: تعطیلی رستوران‌ها، دانشگاه‌ها و تالار‌ها باعث شد مصرف مرغ نسبت به مدت مشابه ۴۰ درصد کاهش یابد.

وی درباره برنامه اتخاذ شده در تولید مرغ افزود: در دوره قبل ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم که مرغداران در دوره بعدی به ۱۲۵ میلیون و دوره جدید به ۱۱۵ میلیون قطعه رساندند تا مازاد زیادی نداشته باشیم و تولید کنندگان متضرر نشوند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از ستاد ملی تنظیم بازار کشور اجازه صادرات مرغ از دیروز مصوب شد و صادرات تا ده روز آینده صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه صادرات به گونه‌ای خواهد شد که کمبودی در بازار ایجاد نشود، افزود: گوشت مرغ و گوشت قرمز به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار موجود است و در هر ساعتی از شبانه روز در فروشگاه‌ها مرغ و گوشت تازه و منجمد با قیمت مصوب وجود دارد و در دسترس همگان است و تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی در رابطه با تامین نهاده‌های دامی گفت: برنامه ریزی خوبی صورت گرفته اخیرا با تصمیم دولت تمام نهاده‌های دامی که دپو شده بود وارد بازار شد و رییس جمهور اجازه ترخیص ۴ میلیون تن کالای اساسی را که ۷۵ درصد آن نهاده دامی است، داد و وارد کشور شده و قیمت‌ها متناسب شده است.

وی درباره ذخایر دامی افزود: در سال ۹۸ بیش از سه میلیون تن ذخایر را به مرغداری‌ها و دامداری‌ها فروختیم و مشکلی برای تامین نهاده‌ها برای تولید مرغ در کشور در سال ۹۹ نخواهیم داشت.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید