Iranian Agriculture News Agency

زمان مبارزه با سن گندم ۲۰ فروردین شروع می شود

​معاون مدیریت حفظ نباتات استان همدان گفت : زمان مبارزه با سن گندم بین ۲۰ تا ۲۵ فروردین است.

زمان مبارزه با سن گندم ۲۰ فروردین شروع می شود

محمود صمد پور در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان افزود: با توجه به اینکه سن گندم یکی از آفات کلیدی گندم می باشد ونیز از آنجایی که گندم یکی از محصولات استراتژیک مهم کشور محسوب می شود لذا مبارزه با این آفت کلیدی اجتناب پذیر است به طوری در غیر اینصورت می تواند خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

صمد پورافزود: سن گندم اصولا اواسط فروردین ماه  به مزارع ریزش می کند و ازمراتع و با تغذیه از گیاهان جوان گندم باعث خسارت  بسیار زیادی درگندم رویشی می شود.

وی گفت :برای مبارزه با سن گندم دو مقطع زمانی مورد نظرهست که اولی در رابطه با سن مادر است که به محض تخلیه شدن اماکن زمستان گذران با یستی مبارزه شود بطوری که ۹۰ درصد اماکن را با رصد کنیم که تخلیه شده باشند وسن های مادر در مزارع ثابت شده باشند، واز نظر شرایط جوی نیز باید پایدارباشد که بتوانیم مبارزه کنیم .

صمد پورافزود: اگر با سن مادر مبازه نشود می تواند خسارت عظیمی در کاهش کیفیت تولید ایجاد کند به صورتی که باعث می شود گندم حالت کاه مانند به خودش بگیرد بدون اینکه مغز گرفته باشد حالت پوک وغیر قابل  استفاده است.

معاون مدیریت حفظ نباتات استان همدان گفت:  توصیه ای که به کشاورزان عزیز دارم این است که سعی کنند در موقع زمان مبارزه علیه با سن گندم را جدی بگیرند به طوری که اگر با سن مادر به صورت اصولی مبارزه شود دیگرنیازی به مبارزه درمرحله پورگی نیست .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید