Iranian Agriculture News Agency

باغداران آذربایجان شرقی برای کاهش خسارت سرمای دیررس بهاره ؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند

دمای هوا سه‌شنبه و چهارشنبه به منفی 8 درجه می‌رسد

روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اعلام نمود: احتمال کاهش ناگهانی دما تا آستانه های زیر صفر و یخبندان به خصوص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 فروردین ماه از منفی 3 تا منفی 8 درجه در این استان وجود دارد.

دمای هوا سه‌شنبه و چهارشنبه به منفی 8 درجه می‌رسد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، نقشه های همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره ای نشان دهنده جوی نسبتا پایدار طی امروز در استان می باشد. اما از فردا با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید به استان، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بارش باران و در نواحی سردسیر و مرتفع برف گاهی مه همراه با کاهش دما برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه و در نواحی مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود؛ همچنین در برخی نواحی به علت رگبار شدید باران، آبگرفتگی معابر و سیالبی شدن مسیل ها دور از انتظار نیست.

با توجه به ورود سامانه بارشی و همراهی آن با سامانه سرد و پیشروی خط برف به عرض های پایین تر که احتمالاً بخش هایی از شرق استان آذربایجان شرقی همچون شهرستانهای اهر ، ورزقان ، هریس ، سراب ، کلیبر ، هوراند و بستان آباد را در بر می گیرد، احتمال کاهش ناگهانی دما تا آستانه های زیر صفر و یخبندان به خصوص در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 فروردین ماه از منفی 3 تا منفی 8 درجه وجود دارد.

براین اساس توصیه های هواشناسی کشاورزی از مورخه 18 الی 21 فروردین از این قرار است:

باغداران بایستی تعدادکافی بخاری پلارهای باغی، آماده سازی دمنده های حرارت زا و دراگون های پشت تراکتوری یا ثابت و فن ها و سایر ادوات موجود  نصب کنند.

تمامی ادوات مرتبط با سرمازدگی باید در شرایط یخبندان تشعشعی بکار گرفته شوند و در غیر این صورت لزومی به بکارگیری این ادوات نخواهد بود چرا که در صورت تداوم وقوع باد و وزش باد و ابرناکی و یا بارش و رگبار خطر سرمازدگی بسیار کاهش می یابد.

نسبت به انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا دو روز آتی و عدم محلول پاشی از روز سه شنبه جهت وزش باد و رگبار و رعد و برق، پایش مزارع کلزا برای رصد آفت شته و وضعیت علف های هرز در صورت مشاهده به صورت لکه ای مبارزه شود.

مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری و اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید