Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

باغداران برای کاهش خسارت یخبندان بهاره ؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : باغداران استان برای کاهش خسارت یخبندان بهاره ؛ توصیه های فنی کشاورزی را جدی بگیرند .

باغداران برای کاهش خسارت یخبندان بهاره ؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین مجید اسماعیلی با اعلام این خبر افزود : با توجه به تغییر نقشه های پیش بینی و  ورود سامانه بارشی و همراهی آن با سامانه سرد قطبی و پیشروی خط برف به عرض های پایین تر که احتمالاً بخش هایی از استان را در بر می گیرد ، احتمال کاهش ناگهانی دما تا آستانه های زیر صفر و یخبندان به خصوص در روز چهارشنبه 20 فروردین ماه افزایش می یابد.

وی اظهار کرد : با  توجه به حساس بودن مراحل رشدی درختان میوه و احتمال آسیب دیدگی در اثر خطر سرما، باغداران می بایست توصیه های فنی را بکار گیرند تا از بروز کاهش خسارت یخبندان جلوگیری شود .

اسماعیلی تصریح کرد : باغداران بایستی  تعداد کافی بخاری پلارهای باغی، آماده سازی دمنده های حرارت زا و دراگون های پشت تراکتوری یا ثابت و فن ها و سایر ادوات موجود  نصب کنند.

وی خاطر نشان ساخت : تمامی ادوات مرتبط با سرمازدگی باید در شرایط یخبندان تشعشعی بکار گرفته شوند و در غیر این صورت لزومی به بکارگیری این ادوات نخواهد بود چرا که در صورت تداوم وقوع باد و وزش باد و ابرناکی و یا بارش و رگبار خطر سرمازدگی بسیار کاهش می یابد.

اسماعیلی از باغداران استان قزوین خواست : نسبت به انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا دوروز آتی و عدم محلول پاشیب از اواخر سه شنبه جهت وزش باشد و رگبار و رعد و برق ، پایش مزارع کلزا برای رصد آفت شته و وضعیت علف های هرز در صورت مشاهده به صورت لکه ای مبارزه شود .

وی همچنین به باغداران استان توصیه کرد : نسبت به استفاده از کود سرک برای غلات دیم پاییزه ، تدارک تجهیزات و تمهیداتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی سرمازدگی برای روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری به علت کاهش دما تا آستانه های زیر صفر ، آغاز عملیات بیل کاری پای درختان و کوددهی ، آغاز هرس باغات میوه و انگور و کوددهی ، آماده سازی و سرویس ماشین آلات برای  انجام عملیات خاک ورزی در باغات و مزارع ، آماده سازی و لایروبی مسیرهای انتقال آب ، اتمام کاشت نهال و اتمام سن پاشی های زمستانه اعم از روغن و لک و ترکیبات سموم مسی بکار گیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید