Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی استان:

طرح اصلاح و احیای باغات چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز پرداخت نیمی از هزینه یارانه‌ای نهال، طرح اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی و توسعه باغات این استان در دستورکار قرار گرفت.

طرح اصلاح و احیای باغات چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ذبیح‌الله غریب اظهار کرد: طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری با حمایت مستقیم دولت در سطح باغات این استان و در سال جهش تولید با جدیت اجرا می‌شود.

وی، با اشاره به روند خشکسالی‌ در یک دهه اخیر و حمله آفات، بروز بیماری‌ها و ضعف درختان در باغات استان گفت: با اجرای طرح تقسیم بندی باغات استان، باغات درجه ۳ حذف و با کشت نهال‌های جدید و  اصلاح شده ،این باغات از طریق اعتبارات یارانه‌ای استانی احیا می‌شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی  پیش‌بینی کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در سالجاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان اصلاح و ۶۵۰ هکتار باغ جدید جایگزین شود.

وی، با بیان اینکه بیشترین سطح باغات درجه ۲ استان به ترتیب در شهرستان‌های سامان و بن وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات اصلاح و احیای باغات درجه ۲ با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ نیز در دستورکار قرار دارد.

غریب، در خصوص اصلاح سیستم آبیاری باغات استان نیز گفت: با تغییر روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی به آبیاری قطره‌ای و نوین، شیوع آفات، بیماری‌های باغی و مصرف آب در سال زراعی گذشته  کاهش چشمگیری یافته است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی استان برای افزایش بهره‌وری مناسب و صرفه‌جویی در آب اقداماتی را انجام داده است، افزود: اولویت افزایش درآمد بهره‌برداران و افزایش بهره‌وری است که بیش از ۷۵ درصد اراضی شهرستان سامان به سامانه آبیاری‌ نوین مجهز شده است‌.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، وسعت باغات این استان قبل از اجرای سیستم آبیاری نوین را  ۱۵ هزار هکتار ذکر کرد و اظهار کرد: با تغییر سیاست الگوی کشت و  اجرای آبیاری قطره‌ای در سطح باغات استان و زیر کشت رفتن اراضی شیبدار باغات بادام ، سطح باغات این استان به ۴۲ هزار هکتار رسیده است.

غریب با اشاره به اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار استان در مناطقی همچون لردگان، اردل و کوهرنگ گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۸۵۰ هکتار بادام دیم و ۸۵۰ هکتار انگور دیم در اراضی شیب‌دار استان کشت شده است.

رییس سامان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توسعه طرح‌های کشاورزی در این استان گفت: سرجمع تولید محصولات باغی استان در سال زراعی گذشته به ۱۹۰ هزار تن رسید.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری دارای۶۶ بهره‌برداری بخش کشاورزی است که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات دامی، زراعی، باغی و شیلات در استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید