Iranian Agriculture News Agency

با شیوع ویروس کرونا؛

کوچ عشایر خراسان شمالی تا دو ماه به تاخیر افتاد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه عشایر استان که در مراوه تپه استان گلستان مستقر هستند تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری اجازه کوچ به مناطق ییلاقی استان را ندارند، گفت: در صورت کوچ پیش از این تاریخ با آنها برخورد می شود.

کوچ عشایر خراسان شمالی تا دو ماه به تاخیر افتاد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور گفت: عشایر استان همه ساله در فروردین مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی کوچ می کردند اما هم اکنون با شیوع ویروس کرونا برای رفت و آمد این قشر  با هدف مبارزه با ویروس کرونا محدودیت ایجاد شده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد که کوچ عشایر خراسان شمالی یک ماه و نیم تا دو ماه به تاخیر بیفتد که این موضوع با تمامی دستگاه های مسوول دو استان هماهنگ شده است و از عشایر می خواهیم که در مناطق قشلاقی بمانند و مکان خود  را ترک نکنند در غیر اینصورت با آنان برخورد می شود.

گرم شدن  هوا در مناطق قشلاقی برخی از خانوارهای عشایر خراسان شمالی را که در این خطه زمستان گذرانی می‌کنند متمایل به کوچ پیش از موعد کرده است.

وی اظهار کرد: با نیروی انتظامی هماهنگ شده است که اگر خانوارهای عشایری که در استان گلستان مستقر هستند به سمت این استان حرکت کنند از ورود آنان جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایر این استان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی استان گلستان، طبق تقویم کوچ هرساله در فروردین ماه این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می کردند اما با هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صورت گرفته، امسال این کوچ با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.

قلی پور افزود: هم اکنون مناطق قشلاقی که در آن خانوارهای عشایری سکونت دارند از نظر چراگاه نیز مناسب است و عشایر برای تعلیف دام خود مشکلی نخواهند داشت اما تا حدودی گرم شدن هوا برای این قشر مشکل ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: محدودیت تردد با هدف حفظ سلامتی  خانوارهای عشایری ایجاد شده است هم اکنون باید این موضوع را بپذیرند و به ییلاقات کوچ کنند.

وی افزود: با بهبود وضعیت از نظر مهار ویروس کرونا و همچنین شرایط آب و هوایی پس از اردیبهشت ماه این خانوارها با هماهنگی دستگاه های مختلف به ییلاقات استان کوچ خواهند کرد.

وی از خانوارهای عشایری مستقر در خراسان شمالی و نیز مناطق قشلاقی استان گلستان خواست تا رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و از سفرهای غیرضرور نیز خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: پیام های هشدار برای مقابله با بیماری و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به تمامی شماره تلفن های سرگروه های عشایر استان ارسال و از آنان خواسته شده تا در این خصوص به عشایر اطلاع رسانی کنند.

قلی پور افزود: همچنین برای کنترل ورود و خروج خانوارهای عشایری، رفت و آمد آنان با همکاری دستگاه های مختلف و دانشگاه علوم پزشکی استان در ایلراه ها کنترل می شود.  

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری از نظر سلامت پایش خواهند شد، گفت: از آنان می خواهیم که رفت و آمدهای خود را کاهش دهند.

وی از خانوارهای عشایری خواست تا رفت و آمد خود را محدود کنند و افزود: چند میهمان از تهران برای دید و بازدید اقوام به مراوه استان گلستان سفر و ویروس کرونا را نیز به این منطقه منتقل کردند.

وی گفت: آنان نیز با سفر به شیروان موجب ابتلای یکی از عشایر این شهرستان شد، خوشبختانه تاکنون مورد جدیدی از مبتلا به ویروس کرونا در بین خانوارهای عشایری استان گزارش نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید