Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

800 هزار تن گندم امسال از مزارع آذربایجان شرقی برداشت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سال 1398 علیرغم تمامی محدودیت ها و تحریمهای ناجوانمردانه، نسبت به بخش کشاورزی سالی خوب و توأم با موفقیت بود .

800 هزار تن گندم امسال از مزارع آذربایجان شرقی برداشت می شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه تلویزیونی « یاز نغمه سی» صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند، ضمن تبریک ایام نوروز سال 1399 و اعیاد باسعادت شعبانیه و بیان این مطلب افزود: سال 1398 علیرغم تمامی محدودیت های این بخش که متاثر از تحریم اقتصادی کشور و حوادث غیرمترقبه ای نظیر سیل، زلزله و سرمازدگی شد، نسبت به بخش کشاورزی سالی خوب و توأم با موفقیت و افزایش تولید بود.

وی ادامه داد: در سال 98 تلاش مضاعف کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی موجب شد که ما در تولید انواع محصولات کشاورزی نسبت به سال زراعی 97 با افزایش تولید خوبی مواجه باشیم، به طوریکه 300 هزار تن افزایش تولید در زیربخش های دام و طیور، باغبانی و زراعت داشتیم.  

 فتحی، اظهار کرد: در سال 98 تولید محصولات کشاورزی از 4 میلیون و 600 هزار تن در سال 97 به 5 میلیون تن افزایش یافت که از این میزان یک میلیون تن به محصولات باغی، یک میلیون تن به محصولات دامی و سه میلیون تن به محصولات زراعی اختصاص داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: از محصولات شاخص زراعی استان که با افزایش تولید چشمگیری همراه بود می توان به محصول استراتژیک گندم اشاره کرد که با تولید 700 هزار تن گندم از سطح مزارع، رکورد استان در این مهم شکسته شد.

وی ادامه داد: تولید انواع محصولات لبنی از جمله شیر، محصولات پروتئینی اعم از گوشت قرمز و گوشت مرغ و انواع محصولات باغی در سال 98 در استان مازاد بر نیاز مصرف استان بود که به سایر استانها و خارج از کشور صادر شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی مزارع استان در سال 98 ، گفت: توسعه و افزایش شبکه های آبیاری و زهکشی در سال گذشته نمود عینی یافت و این امر موجب شد تا با افزایش تولید و ارتقاء عملکرد در واحد سطح مواجه شویم، کل شبکه های آبیاری و زهکشی استان تا پایان سال 96، 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را شامل می شد که این رقم در طول سالهای 98 و 97 به چهل و یکهزار هکتار افزایش یافت.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت های شاخص سازمان جهادکشاورزی استان که در سال 98 اتفاق افتاد، افزایش و توسعه شبکه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی استان بود، در طول سال 98 بالغ بر 3 هزار و 800 هکتار از اراضی زراعی استان به شبکه های نوین آبیاری مجهز گردید و 7 هزار هکتار دیگر نیز در دست اجرا قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح نمود: توسعه گلخانه های استان از دیگر فعالیت های موفقیت آمیز سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در سال 98 بود، تا پایان سال 96 کل گلخانه های استان نزدیک به 60 هکتار بود که خوشبختانه این رقم در سال 98 به 220 هکتار رسیده است.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط کرونایی کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن بخش های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی استان و کشور توسط ویروس کرونا، افزود: علیرغم تمام تاثیرات ویروس کرونا که در سطح جامعه به وضوح قابل مشاهده است؛ فعالیت های بخش کشاورزی تعطیل پذیر نیست و بایستی مایحتاج غذایی آحاد مردم را تهیه و تامین نماید، بنابراین همه تمهیدات لازم برای ادامه فعالیتهای تولیدی کشاورزان انجام گرفته و نهاده های مورد نیاز از جمله کود، سم و بذر و همچنین نهاده های دامی مانند ذرت، سویا و جو تامین و در انبارهای شرکت پشتیبانی دام استان ذخیره شده است و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت جوجه ریزی استان نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد و بابت تامین گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر به هیچ عنوان نگرانی نداریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در تولید محصولات زراعی منجمله گندم در فصل داشت قرار داریم و کشاورزان در تلاشند تا با کوددهی مناسب و بموقع محصول زیادی برداشت نمایند، گفت: پیش بینی می شود که در سال 99 بیش از 800 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و تولید شود، این میزان برداشت مازاد بر نیاز مصرف استان است که جا دارد از زحمات تمامی کشاورزان و دست اندرکاران تولید محصولات زراعی استان تقدیر و تشکر به عمل آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید