Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی به شمار می آید که بایستی با روشهای پیشگیرانه آن را به حداقل کاهش داد

هشدارهای سازمان جهادکشاورزی استان به باغداران با توجه به احتمال وقوع سرمای دیررس بهاری در روزهای آینده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان نسبت به شرایط جوی وکاهش محسوس دما تا صفر درجه سانتیگراد در روزهای هیجدهم الی بیست و یکم فروردین ماه در آذربایجان شرقی هشدار داد.

هشدارهای سازمان جهادکشاورزی استان به باغداران با توجه به احتمال وقوع سرمای دیررس بهاری در روزهای آینده

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان نسبت به شرایط جوی وکاهش محسوس دما تا صفر درجه سانتیگراد در روزهای هیجدهم الی بیست و یکم فروردین ماه در آذربایجان شرقی، گفت: سرمازدگی از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی و باغات به شمار می آید که بایستی با روش‌های پیشگیرانه آن را به حداقل کاهش دهیم.

علی رخ افروز در گفتگو با واحد مرکزی خبر صداوسیمای آذربایجان شرقی شبکه سهند، ضمن بیان این مطلب افزود: در مناطق سردسیر خسارت عموماً به شکوفه درختان وارد می شود شکوفه های آسیب دیده ظاهری قهوه ای تا سیاه پیدا می کنند و ظرف چند روز می ریزند، در این صورت درخت فاقد میوه در آن سال خواهد شد.

وی با اشاره به روش های مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغات قبل از فرارسیدن یخبندان، ادامه داد: از مهم ترین روش های مقابله با سرمازدگی انتخاب مکان مناسب کاشت گیاه است انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و … بستگی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: استفاده از ارقامی که در مرحله گلدهی تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند یک اقدام بسیار مهم می باشد، همچنین برخی ارقام دیرتر به گل می روند و سرمای بهاره را پشت سر می گذارند.

رخ افروز با اشاره به لزوم راه اندازی دستگاههای ضد تگرگ در مناطقی که احتمال بارش تگرگ در آنها وجود دارد، ادامه داد: استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی شود، از طرف دیگر مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می شوند.

وی گفت: احداث بادشکن و موانع فیزیکی مانند دیوار از ورود هوای سرد به باغ جلوگیری می کند. استفاده از وسایلی مانند بخاری جهت گرم کردن موقت محیط سودمند می باشد در مکان های پست و بلند بخاری هایی در پستی ها می گذارند تا حرارت به سمت بالا حرکت کند و محیط را گرم نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: آبیاری بارانی گیاهان (مه پاشی) از روشهای حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است،  غرقاب نمودن نیز از روشهای قدیمی مقابل با سرمازدگی باغات می باشد آب آبیاری درجه حرارت بالاتری از باغ دارد و بدین صورت از کاهش درجه حرارت سطح زمین جلوگیری می کند.

رخ افروز در بخش پایانی سخنان خود تاکید نمود: با استفاده از مه پاش و ایجاد مه در محیط، می توان از کاهش دمای محیط جلوگیری کرد.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید