Iranian Agriculture News Agency

تونل پلاستیکی عملکرد محصول توت فرنگی را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی سنندج گفت: تونل پلاستیکی روشی جدید در کشت و داشت محصول توت فرنگی است که با توجه به نتایج بدست آمده در سال زراعی جاری، این روش قادر است عملکرد محصول را از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

تونل پلاستیکی عملکرد محصول توت فرنگی را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، دادور سهرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال زراعی جاری سه هکتار از باغات توت فرنگی شهرستان به روش پوشش تونل پلاستیکی کاشت شده است، اظهار داشت: در نتایج بدست آمده مشخص شد علاوه بر افزایش راندمان تولید، می‌توان از خسارت بلایای طبیعی از جمله سرمازدگی و تگرگ جلوگیری و همچنین آفات آن را نیز سریعتر کنترل و محصول را زودتر از موعد برداشت کرد.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سنندج در پاییز سال زراعی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ طرح ایجاد تونل برای کاشت توت فرنگی در ۳۰۰ متر مربع از مزارع را کلید زد و با توجه به موفقیت آمیز بودن آن، مساحت اجرای این طرح را در سال زراعی جاری (۱۳۹۹ - ۱۳۹۸) به سه هکتار افزایش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سنندج با بیان اینکه به صورت طبیعی فصل برداشت محصول توت فرنگی در کردستان دهه اول اردیبهشت است، یادآور شد: هم اکنون در این سه هکتار،   محصول توت فرنگی دوران تکمیل خود را سپری می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ فروردین حدود ۲۰ روز زودتر از فصل برداشت به صورت طبیعی برداشت و وارد بازار شود.

وی گفت: در این صورت  کشاورزان می‌توانند علاوه بر برداشت بیشتر محصول به نسبت مزارع مشابه در شرایط طبیعی محصول خود را به صورت نوبرانه و با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

سهرابی تاکید کرد: این مدیریت در نظر دارد برای سال زراعی آینده با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به اعطای تسهیلات به توت فرنگی کارانی که تونل پلاستیکی را در مزارع خود ایجاد می‌کنند، تسهیلاتی را پرداخت کنند.

وی افزود: هم اکنون در این شهرستان یک هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع توت فرنگی وجود دارد که میانگین برداشت در آن ۱۵ تن در هر هکتار است که در صورت اجرای طرح تونل پلاستیکی این عملکرد بین ۲۰ تا ۲۵ تن قابل افزایش است.

این میوه به تنهایی با سه هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید حدود ۴۷ هزار تنی در سال، نان آور بیش از ۱۳ هزار بهره‌بردار باغی در استان کردستان است.

باغداران و کشاورزان این استان با تامین حدود ۷۵ درصد از این محصول در کشور رتبه اول را در تولید توت فرنگی ایران به خود اختصاص داده‌اند.

توت فرنگی کردستان به ترتیب بیشتر در شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد تولید می‌شود.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار ۸۷۳ واحد بهره برداری در این استان مشغول فعالیت هستند.

از این تعداد بهره بردار ۸۸ هزار و ۲۹۲ مورد مربوط به زیر بخش زراعت، ۴۶ هزار و ۴۱ مورد مربوط به زیربخش باغبانی و مابقی آن مربوط به زیر بخش امور دام و طیور و صنایع کشاورزی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید