Iranian Agriculture News Agency

اسفندیاری پور:

برداشت گندم در مناطق جنوبی کشور آغاز شد

کار برداشت گندم در کشور از مناطق جنوبی با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم در منطقه شیبرم دیر استان بوشهر آغاز شد.

برداشت گندم در مناطق جنوبی کشور آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مشاور وزیر و مجری طرح ملی گندم گفت: در سال زراعی ۹۸ - ۹۹، ۶ میلیون هکتار گندم شامل ۲میلیون هکتار آبی و چهار میلیون هکتار دیم کشت شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور روز  در گفت و گو با خبرنگار ایانا در بوشهر افزود: کاشت گندم ۱۰۰ روز به طور می‌انجامد و دوره برداشت آن نیز چهار ماه و نیم یعنی از فروردین تا مرداد ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۴میلیون تن گندم در کشور تولید شود که این میزان تولید بیش از نیاز مصرف کشور است.

اسفندیاری پور اضافه کرد: همچنین از این میزان برداشت ۱۰.۵ میلیون تن بعنوان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل مراکز خرید گندم می‌شود.

مجری طرح ملی گندم گفت: قیمت گندم نان و معمولی امسال از هزار و ۷۰۰ تومان سال گذشته به ۲هزارو ۵۰۰ تومان و گندم دوروم نیز از هزار و ۷۷۰ تومان به ۲هزار و ۶۰۰ تومان با ۴۷ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: افزایش قیمت گندم در هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری موجب خوشحالی گندم‌کاران شده و این اقدام دولت باعث شده که قیمت گندم به طور تقریبی به قیمت واقعی خود نزدیک شود.

اسفندیاری پور اضافه کرد: همچنین انجمن صنفی کارخانه جات ماکارونی ساز ایران نیز با کشاورزانی که گندم دوروم کشت و تولید می‌کنند متعهد شدند گندم این افراد را ۱۰ درصد نسبت به قیمت دولتی بیشتر بخرند و به آنها بپردازند.

وی بیان کرد: براین اساس انجمن صنفی کارخانه‌ جات ماکارونی ساز ایران باید برای هر کیلوگرم گندم دوروم ۲هزار و ۸۶۰ تومان به کشاورزان بپردازد.

مجری طرح ملی گندم گفت: تعداد کمباین پیش بینی شده برای کشور ۱۷ هزار دستگاه است که از این تعداد بیش از ۱۲هزار کمباین به صورت مهاجر هستند که برداشت از جنوب کشور آغاز، هفته اول خرداد  به مناطق گرم و مرطوب ساحل خزر بعد از آن مناطق معتدل وتا اواخر مرداد برداشت در مناطق سرد انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همه هماهنگی های لازم با مراکز خرید و شرکت بازرگانی دولتی متناسب با دوره برداشت انجام شده است و مراکز متناسب با مناطق و مراکز خرید راه اندازی  و آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند و تلاش شده کمترین تجمع در مراکز صورت گیرد.

وی ادامه داد: بانک کشاورزی بعنوان بانک عامل پرداخت وجه گندم به کشاورزان است.

اسفندیاری پور گفت: گندم در چهار اقلیم کلان و متفاوت کشور کشت می‌شود و در شرایطی که برداشت دراستانهای جنوبی مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان شامل جیرفت و کهنوج و خوزستان تا اواخر فروردین آغاز می‌شود در برخی مناطق سردسیر کشور هنوز در مرحله ساقه قرار دارد.

وی یادآور شد: برداشت گندم از فعالیت‌های مهم اقتصادی در بخش کشاورزی به شمار می‌آید و شاید اعتباراتی که برای خرید گندم در چرخه کار قرار می‌گیرد ۳۵تا ۳۶ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی خرید دانه آن است و و در کنار آن سایر محصولات دیگر مانند جو و کلزا نیز همزمان با گندم برداشت می‌شود و نزدیک به ۴۵تا ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این سه محصول است.

اسفندیاری پور گفت: همچنین برای خرید ۱۰.۵میلیون تن گندم مازاد بر مصرف نیاز کشاورزان ۲۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: جمعیت انبوهی در برداشت گندم، جو و کلزا فعالیت دارند و در این شرایط همکاری سایر بخش‌ها برای برداشت به موقع این مانده غذایی مهم  و تحویل به انبارها بسیار مهم و تعیین کننده است.

اسفندیاری پور گفت: برهمین اساس وزارت کشور که از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها،  وزارت بهداشت و درمان در خصوص بیماری که به وجود آمده به افرادی که مسئول تولید و جمع آوری وبرداشت غذای جامعه از جمله کمباین دار و کامیون دار هستند را باید تامین و وزارت نفت نیز در زمینه تامین سوخت باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: هر گونه  وقفه‌ای که در امر برداشت محصول صورت گیرد به ضرر کشاورزان است و در این شرایط که خیلی از کشورهای توسعه یافته به دنبال خرید و ذخیره غذا هستند باید این محصولات تولیدی با همکاری همه مسئولان زمینه برداشت فراهم شود در غیر اینصورت به طور قطع دچار خسران خواهیم شد.

اسفندیاری پور گفت: هرگونه وقفه در برداشت محصول باعث ریزش دانه و افت محصول می‌شود چون گندم، کلزا و جو اگر تاخیری در برداشت آنها صورت گیرد محصول به زیر زمین می رود و کشاورزان دچار خسارت و کاهش تولید محصول خواهیم داشت.

وی یادآور شد: گندم استان‌های سیستان و بلوجستان، هرمزگان، جنوب کرمان شامل جیرفت و کهنوج، خورستان گلستان، مازندران، مغان و خراسان شمالی و سایر مناطق دیگر کشور جزو گندم درجه یک دنیا که دارای کیفیت و پروتئین مناسب هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید