Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان هرگونه علائم آلودگی به بیماریهای غلات را به کارشناسان مراکز جهادکشاورزی اطلاع دهند

آمادگی مدیریت حفظ نباتات برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ در سطح استان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماری‌های غلات را بلافاصله به کارشناسان پهنه و حفظ نباتات مستقر در مراکز خدکات جهادکشاورزی تابعه اطلاع دهند.

آمادگی مدیریت حفظ نباتات برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ در سطح استان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران  از تداوم عملیات پایش و رصد مزارع گندم از لحاظ عوامل خسارتزا در این استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، علایم بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی در مزارع گندم قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوائی و بخصوص پیش‌بینی بارندگی در اوایل هفته آتی، توسعه بیماری‌های قارچی یاد شده و همچنین مشاهده علائم اولیه بیماری خطرناک زنگ زرد گندم در روزهای آتی دور از انتظار نمی‌باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان از کشاورزان خواست، ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماری‌های یاد شده، بخصوص بیماری زنگ زرد را بلافاصله به کارشناسان پهنه مستقر در مراکز خدکات جهادکشاورزی تابعه اطلاع و ضمن مشاوره با آنها عملیات لازم را به موقع انجام دهند.

وی به آفت سن گندم اشاره کرد و گفت: سال زراعی گذشته، شرایط بسیار خوبی در رابطه با سن گندم داشتیم و امسال نیز برای وارد نشدن خسارت به کشاورزان و نیزعدم کاهش عملکرد باید با حساسیت ویژه ای مزرعه به مزرعه پایش صورت گیرد و امیدوارم با توجه به مهارت و تجربه سالیان متمادی کارشناسان ، کارها به قوت دنبال شود.

 کیا از آمادگی های لازم مدیریت حفظ نباتات برای مبارزه با حمله احتمالی آفت ملخ در سطح استان خبر داد و افزود: کشاورزان در طول روز حداقل دوبار صبح و عصر مزارع و باغات خود را بازدید کنند و ضمن آماده سازی سمپاش‌های شخصی در صورت مشاهده این آفت به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه و سم مورد نیاز را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی نیز همکاران مدیریت حفظ نباتات سازمان، شهرستان‌ها و کارشناسان شبکه‌ مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان‌ها، به صورت کشیک نوبتی در محل خدمت خود حاضر بوده و ارائه خدمات فنی و کارشناسی لازم را می دادند اظهار کرد: سموم علفکش و قارچکش و حشره‌کش مورد نیاز استان تأمین و به مقدار کافی در فروشگاه‌های عرضه کننده موجود است لذا به منظور جلوگیری از استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی در مزارع و کاهش هزینه‌های تولید و تبعات منفی احتمالی، کشاورزان زحمتکش سموم لازم را براساس توصیه کارشناسان و از فروشندگان مجاز و معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید