Iranian Agriculture News Agency

سم پاشی علیه بیماری خطرناک زنگ زرد گندم بایستی مورد توجه کشاورزان باشد

مشاهده بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از مشاهده بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان آذربایجان شرقی خبر داد.

مشاهده بیماری زنگ زرد در مزارع گندم استان آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران از مشاهده بیماری زنگ زرد در مزارع گندم در برخی از شهرستانهای  استان آذربایجان شرقی همچون هوراند  و کلیبر خبر داد و گفت: کشاورزان عزیز در صورت مشاهده علائم زنگ زرد و سایر عوامل خسارتزا باید نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام نمایند و در صورتی که امکان تشخیص برای کشاورزان ممکن نبود به کارشناسان جهادکشاورزی مراجعه تا ضمن بازدید از مزرعه ، توصیه های لازم را به آنان انجام بدهند.

وی نسبت به شیوع زنگ گندم هشدار داد و گفت: با توجه به رطوبت نسبی هوا در بسیاری از مناطق مزارع گندم احتمال شیوع زنگ زرد در مناطق شمالغرب استان بالا بوده به همین خاطر به کشاورزان توصیه می‌شود که مزارع گندم و جو خود را پایش کنند و در صورت مشاهده زنگ زرد و سایر عوامل خسارتزا برای مبارزه با کارشناسان پهنه مشورت کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در صورت مشاهده بیماری خطرناک زنگ زرد گندم (سرخه) با توجه به شیوع بیماری در برخی نقاط و مساعد بودن شرایط آب و هوایی و بارندگی های اخیر هرچه سریعتر با سموم توصیه شده اقدام به سم پاشی کنند اظهار داشت: کشاورزان استان در صورت مشاهده این بیماری با سموم تیلت(پروپیکونازول) نیم لیتر در هکتار، فولیکور(تبوکونازول) یک لیتر در هکتار، آلتو(سایپروکونازول) نیم لیتر در هکتار و ایمپکت(فلوتریافول) یک لیتردر هکتار اقدام به سم پاشی کنند.

وی بیان داشت: کشاورزان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به مراکز جهادکشاورزی در شهرستانها و یا کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

 رحیم زاده با بیان اینکه طبق ابلاغ وزارت جهادکشاورزی بایستی 50 درصد از مزارع آبی گندم سمپاشی گردد گفت: 66 هزار هکتار مزارع گندم آبی در استان وجود دارد لذا جهت محفاظت اندام های رشدی مزارع گندم از عوامل خسارتزای قارچی بایستی 50 درصد این مزارع با قارچ کش سمپاشی شود تا خللی در تولید محصولی اساسی گندم کشور بوجود نیامده و شاهد افزایش 10 الی 20 درصدی تولید گندم باشیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید