Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با جوندگان زیان آور درسطح 14 هزار و 894 هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان

بیشترین سطح مبارزه را در شهرستان فریدن به میزان ۲۲۳۴ هکتار اعلام کرد.

مبارزه با جوندگان زیان آور درسطح 14 هزار و 894 هکتار از  اراضی کشاورزی اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمودرضا افلاکی مدیر حفظ نباتات استان گفت : در سال زراعی 98-97 بیش از ۳۰ هزار هکتار آلودگی به موش کور در شهرستان های غربی و مرکزی استان به خصوص بوئین میاندشت، فریدونشهر، چادگان ، تیران و کرون، سمیرم ، گلپایگان ، فریدن و لنجان مشاهده گردید که با استفاده از یک دستگاه اپلیکاتور و قرص فسفید منیزیوم ارسال شده از طرف سازمان حفظ نباتات  کشور در عمده مناطق کشت زعفران ، سیب‌ زمینی، یونجه، اسپرس و... قرص گذاری شد.

وی افزود زیستگاه طبیعی موش کور در مناطق کوهستانی و مراتع با خاک شنی و علومی بوده و این مراتع از طرفی با کاهش میزان بارندگی و از طرف دیگر با تبدیل شدن به دیمزار هایی همچون حبوبات و گندم ضعیف و فقیر شده و با توجه به توسعه سطح زیر کشت زعفران و سایر محصولات چند ساله ، آلودگی این آفت به سمت مزارع در حال پیشرفت می باشد که به دلیل رفتارهای متفاوت آن نسبت به سایر گونه ها و محدودیت های مبارزه،  حداقل به ۵ دستگاه اپلیکاتور دیگر به منظور مبارزه مناسب و به موقع و همزمان در مناطق غربی استان،  نیاز است.

مدیر حفظ نباتات استان پیش بینی نمود با توجه به کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی در اغلب مناطق و افزایش جمعیت جوندگان احتمال هجوم بیشتر جمعیت و ظهور گونه های جدید از جمله موش کلاهو و افزایش سطح مبارزه حداقل به میزان ۵۰ درصد ، در سال ۱۳۹۹ وجود دارد .

وی عدم اطلاع بهره برداران و کارشناسان در مورد رفتار شناسی و گونه‌های مهم جوندگان و روش مبارزه با گونه‌های متفاوت و همچنین دشوار بودن مبارزه همگانی با توجه به عمومی بودن آفت به دلیل پراکندگی زمین های زراعی میزبان و همزمانی خسارت جوندگان با سایر آفات و عدم وجود امکانات مالی  کافی جهت تشکیل شبکه مراقبت ویژه برای ردیابی و مبارزه با آفات عمومی  خصوصاً جوندگان و همچنین کمبود وسایل و تجهیزات مناسب جهت تهیه و مصرف طعمه مسموم برای مبارزه موثرتر و با درصد خطای پایین‌تر را از چالش های موجود برشمرد .

وی سطح کل مبارزه با جوندگان زیان آور استان را ۱۴ هزار و ۸۹۴ هکتار و بیشترین سطح مبارزه را در شهرستان فریدن به میزان ۲۲۳۴ هکتار اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید