Iranian Agriculture News Agency

خسرو عمرانی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱۰ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر پیش‌بینی کرد بیش از ۱۱۰ هزار تن گندم از مزارع این استان برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱۰ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، کشت گندم در استان بوشهر پاییزه است. آبان هر سال گندم را می‌کارند و فروردین سال بعد برداشت را آغاز می‌کنند.

در سال زراعی کنونی (از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹)، ۹۰ هزار هکتار از کشتزار‌های استان زیر کشت گندم رفته است. ۷۵ هزار هکتار از این کشتزار‌ها دیم هستند و ۱۵ هزار هکتار آبی.

برداشت این محصول همین روز‌ها آغاز می‌شود. البته پیش بینی شده بود که پنجم فروردین شروع شود، اما به علت بارندگی به تاخیر افتاد.

استان بوشهر جزء نخستین استان‌هایی است که برداشت گندم در آن آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر ،گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن محصول از گندمزار‌های به دست آید.

خسرو عمرانی افزود: از ۵ بهمن تا ۲۴ اسفند بارندگی در استان نداشتیم و به همین علت میزان برداشت کمتر از سال پیش است.

او بااشاره به هجوم ملخ به استان بوشهر، بیان کرد: با تلاش‌های شبانه روزی گروه‌های مبارزه، این آفت تا کنون به مزارع گندم آسیب نزده است.

سایه کرونا بر سر برداشت گندم

تعداد کمباین‌ها برای برداشت گندم در استان بوشهر محدود است. هر سال در زمان برداشت، کمباین‌ها از استان‌های همسایه به این استان می‌آیند. اما امسال موضوع پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ورود کمباین‌ها را با مشکل رو به رو کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۳۰ یا ۴۰ دستگاه کمباین در استان داریم در حالی که برای برداشت گندم به ۶۰۰ دستگاه کمباین نیاز است.

عمرانی بیان کرد: این تعداد کمباین با دو هزار و ۵۰۰ نیروی کار باید وارد استان شوند تا به برداشت محصول کمک کنند که این موضوع با توجه به پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، کار را دشوار کرده است.

او ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صورت گرفته تا کمباین‌ها و نیروی کارشان با رعایت ضوابط وارد استان شوند تا هم وقفه‌ای در برداشت پیش نیاید و کشاورزان دچار مشکل نشوند و هم نگرانی‌ها از بابت انتشار ویروس کرونا از بین برود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از سوی دیگر پراکندگی مزارع و حضور وسایل نقلیه مانند کامیون و وانت بر سر مزارع برای حمل گندم به مراکز خرید هم نکته دیگری است که با توجه به شرایط کنونی، کار برداشت و خرید این محصول را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

عمرانی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در مراکز خرید، بیان کرد: این مراکز با رعایت نکات بهداشتی برای برای دریافت محصول کشاورزان آماده شده‌اند.

در سال زراعی گذشته، بیش از ۱۶۳ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر برداشت و بیش از ۱۴۰ هزار تن آن به مراکز خرید تحویل داده شد که میزان برداشت ۱۰ و میزان خرید نزدیک به ۹ برابر سال قبل از آن بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید