Iranian Agriculture News Agency

جدیت و حساسیت دامپزشکی خراسان شمالی درباره رعایت ضوابط بهداشتی کشتارگاه ها

اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با جدیت و حساسیت بسیار، بر تمامی مراحل زنجیره تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی نظارت دارد تا محصولی با کیفیت بهداشتی مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

جدیت و حساسیت دامپزشکی خراسان شمالی درباره رعایت ضوابط بهداشتی کشتارگاه ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره کل با اعلام این مطلب گفت: بازرسان بهداشتی دامپزشکی در همه کشتارگاه های دام و طیور استان، ازجمله کشتارگاه صنعتی بجنورد حضور دارند و بازرسی های بهداشتی مورد نیاز(قبل کشتار، هنگام  کشتار و بعد از کشتار) را انجام می دهند.

علی اکبر دلیرصحرایی ادامه داد: به دنبال بازگشایی کشتارگاه دام بجنورد پس از وقفه ای اندک در هفته های گذشته، و پیش از آغاز فعالیت خط کشتار دام، تمام سالن های کشتار، سردخانه ها، سالن کله پاچه پاک کنی، سالن شکمبه پاک کنی و محوطه کشتارگاه و نیز سالن های انتظار دام، شست و شو و ضدعفونی شد؛ هرچند این شست و شو و ضدعفونی به طور روزانه و برای تمام قسمت های کشتارگاه انجام می شود.

وی با بیان این که استفاده از ماسک، دستکش، لباس کار و چکمه برای سلّاخان و کارکنان کشتارگاه الزامی است، اضافه کرد: در حال حاضر نیز این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری می شود و پیمانکار جدید نیز به رغم بحران اخیر که تهیه ملزومات بهداشتی به دشواری میسر است، متعهد به تامین لباس کار و دیگر اقلام موردنیاز است. وی یادآور شد: برای ارتقای کیفیت و سلامت فرآورده ها، تمام لاشه ها و آلایش دامی استحصالی به مدت حداقل 24 ساعت در سردخانه کشتارگاه نگهداری می شود و بعد از سپری شدن این دوره و بازدید مجدد دکتر دامپزشک کشتارگاه و تایید سلامت محصول، لاشه ها و آلایش خوراکی با خودروی سردخانه دار به قصابی ها ارسال می شود؛ هم چنین ضایعاتی هم که از فرایند کشتار حاصل می شود، به روش دفن بهداشتی معدوم می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به وجود برخی مشکلات ساختاری در کشتارگاه دام بجنورد، اداره کل دامپزشکی در چند سال اخیر با برگزاری جلسات کارشناسی تخصصی یا در قالب مباحث کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، مصرّانه خواستار برطرف شدن این نواقص از سوی شهرداری و پیمانکاران کشتارگاه بوده است که در دوره جدید، شهرداری و شرکت تعاونی توسعه و عمران بجنورد به عنوان راهبر فعلی کشتارگاه، در حال برطرف کردن تدریجی نواقص هستند و شرایط بهداشتی کشتارگاه به مراتب بهبود یافته است.

وی به عموم مصرف کنندگان اطمینان خاطر داد که به طور مستمر از تمام محصولاتی که در این واحد کشتارگاهی و دیگر کشتارگاه های استان تولید می شود، نمونه برداری انجام و آزمایش های کنترل کیفی و بهداشتی به وسیله دامپزشکی استان به عمل می آید تا محصولی که به دست مصرف کنندگان می رسد، کاملا شرایط بهداشتی برابر دستورعمل ها و استانداردهای موجود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر چنین تلاش هایی نبود، در این سال ها بروز و شیوع انواع بیماری های عفونی و انگلی منتقله از فرآورده های خام دامی را در مصرف کنندگان شاهد می بودیم. وی از عموم اصحاب رسانه هم خواست، با درک قواعد حرفه ای کار و اجتناب از درج اخبار و گزارش های غیرمنصفانه و تشویش آمیز، تلاش های بازرسان و ناظران بهداشتی دامپزشکی را که در سخت ترین شرایط و در محیطی پرمخاطره به لحاظ شرایط کاری و حرفه ای به انجام وظیفه مشغول هستند و در خط مقدم مهار بیماری های مشترک قابل انتقال از حیوانات به انسان قرار دارند، زیر سوال نبرند.

وی خاطرنشان کرد: عموم شهروندان می توانند همانند گذشته هرگونه تخلف بهداشتی احتمالی در زنجیره تولید تا عرضه فرآورده های خام دامی شامل گوشت قرمز و سفید، شیر خام، فرآورده های شیلاتی و... و نیز، پیشنهادها و انتقادهای خود را به سامانه تلفنی 1512 اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید