Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح تحقیقی تعیین تاریخ کشت کینوا در خرامه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه از اجرای طرح تحقیقی تعیین تاریخ کشت مناسب ۶ ژنوتیپ کینوا در این شهرستان برای اولین بار خبر داد.

اجرای طرح تحقیقی تعیین تاریخ کشت کینوا در خرامه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاوس همتی افزود: این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان فارس در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی با چهار تاریخ کاشت و سه تکرار در اراضی کشاورزی شهرستان خرامه اجرا شد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه کشاورزی علمی در شرایط کم آبی، اظهار کرد: کینوا با ارزش غذایی بالای دانه و مقاومت طبیعی به خشکی، استرس و شوری گزینه مناسبی برای اصلاح الگوی کشت محسوب می شود.

به گفته همتی؛ در این آزمایش خصوصیات زراعی مورفوفیزیولوژیک، عملکرد و اجزای عملکرد کینوا بررسی و در نهایت بهترین تاریخ کاشت ژنوتیپ ها به منظور استفاده در مناطق معتدل مشخص و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه، مشخص نبودن تاریخ کاشت و رقم مناسب هر منطقه، عدم تثبیت قیمت و قرار نگرفتن در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را از مهمترین عوامل محدودکننده توسعه کشت این گیاه نام برد.

کینوا به دلیل ارزش غذایی بالا به عنوان خاویار گیاهی نامیده می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد. طول دوره رشد کوتاه کمتر از حدود صد روز و کارآیی مصرف آب بالاتر در گیاه کینوا در مقایسه با محصولات اساسی گندم، ذرت، برنج، جو؛ قابلیت کشت بهاره و پاییزه، توان تولید تا پنج‌تن در هکتار ، از دیگر ویژگی‌های است که گیاه را مناسب کشت در شرایط خشکسالی حاکم بر جامعه قرار داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید