Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بیجار: کمبود کود نداریم

مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: کود بهاره بیش از میزان نیاز شهرستان تامین شده و هیچ کمبودی در این خصوص نیست و کشاورزان نگرانی نداشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار: کمبود کود نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پیمان قمری اظهار داشت: بیش از هشت هزار تن کود بهاره مورد نیاز کشاورزان بیجاری با توجه به ۱۵۰ هزار هکتاری اراضی زیر کشت، تامین شده و با نظارت مستقیم نمایندگان تعاونی روستایی و جهادکشاورزی در حال توزیع است.

وی با اشاره به تجمع برخی کشاورزان در مقابل محل توزیع کودهای بهاره تاکید کرد: دفترچه های سهمیه کود کشاورزان تحویل گرفته شده تا بر اساس زمان و روز تحویل، به صورت نوبت دهی توزیع شود و از چنین تجمعاتی با توجه به شیوع بیماری کرونا پیشگیری گردد.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار با ابراز نگرانی از اینکه کشاورزان توصیه های بهداشتی در خصوص بیماری ویروسی کرونا را جدی نمی‌گیرند، گفت: از ابتدای توزیع کود بهاره، توصیه به عدم تجمل و ازدحام توسط جهاد و تعاونی روستایی به کشاورزان اعلام شد امّا بازهم به علت بی توجهی برخی از پلیس انتظامی برای متفرق کردن آنها درخواست همکاری شد.

او با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل این ازدحام جمعیت، ورورد کود به شهرستان بصورت فله ایی است، یادآور شد: بسته بندی کودهای فله ایی زمان بر است و علت اصلی معطلی و در صف ماندن متقاضان همین مساله است که برای رفاه حال کشاوزان، در روزهای اخیر توزیع کود متوقف شده تا در این فرصت بتوانیم کودهای فله ایی را بسته بندی و به سرعت توزیع کمیم.

قمری اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی ها، یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای دریافت کود بهاره، استفاده آن پیش از بارندگی است که به همین علت، تجمع متقاضیان با توجه به اعلام توقف توزیع را شاهد بودیم.

وی گفت: در سال زراعی ۹۸ بیش از ۹ هزار تن کود بهاره در سطح شهرستان توزیع شده و امسال هم برآورد اولیه جهادکشاورزی و تعاونی روستایی شهرستان با توجه به شرایط مساعد جویی، برای سال زراعی ۹۹ بیش از این مقدار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار با اشاره به ظرفیت محدود بسته بندی یا همان کیسه گیری روزانه سهمیه کود افزود: یکی دیگر از مسائل مهم که باید به آن توجه کرد، درخواست های ۵۰۰ کیسه ایی برخی از کشاورزان است که در این خصوص درنظر داربم کود مورد نیاز این کشاورزان بصورت یکجا و فله ایی تحویل شود.

او اظهار داشت: کود بهاره به قیمت تعاونی روستایی ۵۴۰ هزار ریال است که متأسفانه برخی از کشاورزان با کاهش میزان کودپاشی در زمین، مازاد کود را در بازار آزاد به قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ۵۰۰ هزار ریال به فروش می رسانند.

قمری ادامه داد: کشاورزان می توانند پیش از آغاز فصل کودپاشی نسبت به تامین کود مورد نیاز خود اقدام نمایند تا از به وجود آمدن صف طولانی دریافت کود و اتلاف وقت پیشگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید