Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره دامپزشکی قزوین:

۲۹ هزار تست سل و بروسلوز در گاوداری‌های قزوین انجام شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: در سال ۹۸، تعداد ۲۹ هزار و ۸۵۳ نوبت سر دام در سطح دامداری‌های این شهرستان تحت عملیات تست سل و بروسلوز قرار گرفتند.

۲۹ هزار تست سل و بروسلوز در گاوداری‌های قزوین انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا  در استان قزوین، مهدی جلوخانی  اظهار کرد: از این تعداد، ۱۷ هزار و ۳۷ رأس گاو و گوساله مورد تست توبرکولیناسیون برای شناسایی بیماری سل قرار گرفتند و خونگیری از تعداد ۱۲ هزار و ۸۱۶ رأس گاو برای بررسی بیماری بروسلوز یا تب مالت انجام گرفت.

وی در خصوص میزان موارد راکتور سل و بروسلوز نیز گفت: خوشبختانه در سالی که گذشت هیچ مورد مثبتی مبنی بر وجود دام راکتور سلی و یا بروسلوزی در سطح شهرستان شناسایی نشد و میزان موارد تست سل و بروسلوز در سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲/۵ درصد رشد داشته است.

جلوخانی در تبیین اهمیت بیماری‌های سل و بروسلوز گفت: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از مهم‌ترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور است که سل و بروسلوز از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها هستند که می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده، مصرف کنندگان را درگیر کرده و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌های مولد شوند.

جلوخانی در خصوص روش‌های پیشگیری از این بیماری‌ها گفت: با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن نقل و انتقال دام و کنترل جوندگان می‌توان با این بیماری‌ها مبارزه کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید