Iranian Agriculture News Agency

احیای دشت لاله های واژگون کوهرنگ

هرچند شیوع ویروس کرونا اتفاقی ناخوشایند بود اما با جلوگیری از ورود مسافران به استان چهارمحال و بختیاری، فرصتی برای احیای دشت لاله‌های واژگون فراهم شد.

احیای دشت لاله های واژگون کوهرنگ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ که طی سنوات گذشته، با بهره برداری نامناسب و چیدن گل‌ها و خارج کردن غده و پیاز لاله از دل خاک از سوی گردشگران و مسافران، با کاهش تراکم روبه نابودی رفته بود حالا با جلوگیری از ورود مسافران به شهرستان و استان به منظور کاهش شیوع بیماری نامنحوس کرونا، فرصتی برای احیا شدن پیدا کرده است.

او خاطرنشان کرد:  لاله واژگون به صورت متراکم و یک جا در سطح ۶۰۰ هکتار این دشت رویش دارد و این گل در دو نوع قرمز و زرد می‎روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می‎شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه سال گذشته مقامات ارشد استانی تصمیم بر قرق مطلق این دشت گرفتند گفت: اجرایی شدن این تصمیم به علت حضور گردشگران با مشکلاتی مواجه می‌شد، اما هم اکنون در صورت تداوم جلوگیری از ورود مسافر و گردشگر به شهرستان و استان، قرق مطلق این دشت در راستای احیای آن به راحتی انجام خواهد شد.

لطفعلی چراغپور رئیس اداره منابع طبیعی کوهرنگ نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت حفاظت و حراست از این دشت و لاله‌های واژگون آن گفت: استقرار اکیپ یگان حفاظت منابع طبیعی در ورودی دشت لاله‌های واژگون و نصب بنر با پیام‌های هشدار دهنده و بازدارنده در جهت آگاهی بخشی و هوشیاری مردم و مبارزه با آفات از طریق محلول پاشی در سطح دشت از جمله مواردی است که برای حفاظت از این دشت هرساله انجام می‌شود.

او همچنین چیدن علف‌ها و گیاهان دیگر به جز لاله‌های واژگون به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای رشد لاله ها، بستن جاده‌های فرعی منتهی به دشت با کمک اداره راهداری و حمل و نقل شهرستان را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

چراغپور ادامه داد: هم اکنون مسیر ورودی به این دشت مسدود گردیده است  و در تلاش برای قرق مطلق آن هستیم.

او با بیان اینکه امسال با کاهش مسافران و گردشگران به این دشت، شاهد احیا و رشد بهتر لاله‌ها خواهیم بود اظهار داشت: حفظ دشت لاله‌های واژگون با وجود اتخاذ تمام تدابیر لازم، نیازمند توجه ویژه گردشگران این منطقه است که تماشای لاله‌های واژگون و حفظ حیات آن‌ها بسیار لذت بخش‌تر از چیدن آن‌هاست.

گفتنی است؛ دشت لاله های واژکون مشهورترین دشت لالهٔ ایران و از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت به گُل می‌نشیند.

این دشت به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی «لاله واژگون» یا «اشک مریم» در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید