Iranian Agriculture News Agency

صنعت شیر در بحران کرونا نیازمند حمایت است

چرخه صنعت تولید شیر از دامداری گرفته تا فروش آن به صورت خام در برخی از فروشگاه‌های مواد لبنی و صنایع بزرگ تبدیلی و غذایی، اکنون در برابر بحران ویروس کرونا بیش از هر صنعت دیگری نیازمند حمایت است.

صنعت شیر در بحران کرونا نیازمند حمایت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،کارشناسان بر این عقیده‌اند که محصول شیر به دلیل اینکه یکی از مواد فاسد شدنی است نیازمند حمایت است و اکنون با وجود بحران کرونا این حمایت بیش از گذشته احساس می‌شود.
گسترش شیوع کرونا در کشور با کاهش مصرف مواد لبنی توسط مردم در کنار سلامتی، صنعت لبنیات را نیز تهدید می‌کند. 
چهارمحال و بختیاری بنا بر شرایطی که دارد، یکی از قطب‌های دامپروری و کشاورزی کشور است، علاوه بر اینکه این دو بخش، سهم زیادی نیز در درآمد بخشی از مردم فعال در این حوزه از جمله دامداری‌ها دارند.

این در حالی است که از یک ماه پیش تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش دامداری و به طور خاص تولید شیر، تحت تاثیر بدقدمی کرونا قرار گرفته‌ است.

در روزهای اخیر با وجود توصیه‌های مکرر متخصصان تغذیه، مبنی بر استفاده از مواد لبنی، کاهش تمایل مردم برای مصرف و خرید شیر موجب آسیب‌پذیر شدن این صنعت شده است.  
یکی از دامداران شهرستان کیار در گفت‌ و گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: این روزها خودروهای سیار حمل شیر، این محصول را هر کیلوگرم ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار ریال از ما خریداری می‌کنند، در صورتی که پیش از این شرایط به ازای هر کیلوگرم شیر ۲۲هزار ریال به ما پرداخت می‌شد. 
یکی دیگر از دامداران نیز بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در تردد وسایل نقلیه وجود دارد، این روزها شیر کمتری از ما خریداری می‌شود. 
وی، با اشاره به اینکه خودروهای سیار، شیر را کیلویی ۱۹ هزار ریال از آنها خریداری می‌کنند، تصریح کرد: با شرایط موجود، خودمان شیر تولیدی را به مواد دیگری که ماندگارتر باشند مانند پنیر، کره، کشک و قارا تبدیل می‌کنیم. 
مصرف شیر هیچ تاثیری روی روند ابتلا به کرونا ندارد 
یک متخصص تغذیه در رابطه با ابهامات موجود در خصوص مصرف شیر در روزهای شیوع کرونا به خبرنگار ایانا گفت: حذف لبنیات از برنامه غذایی اشتباه است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. 
تینا جعفری افزود: مصرف مواد لبنی مانند شیر هیچ تاثیری روی اینکه فرد به کرونا مبتلا شود یا نشود یا در صورت ابتلا وضع او بدتر شود، ندارد، توصیه این است که مایعات گرم خورده شود و این مساله با اینکه شیر مصرف نشود، متفاوت است چرا که مصرف مواد لبنی هیچ تاثیری روی بیماری کرونا ندارد. 
وی، با تاکید بر مصرف شیر به عنوان یک منبع خوب سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، اظهار داشت: همواره تاکید بر مصرف شیر کم چرب و ماست بوده است و در این ایام نیز این توصیه به قوت خود باقی است، چرا که این مواد به دلیل پروبیوتیک بودن می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند، ولی نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد بلکه مصرف باید در حد ۲ تا ۳ لیوان شیر در روز باشد. 
ضرورت راه‌اندازی کارخانه تولید شیر خشک در چهارمحال و بختیاری 
رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش مصرف مواد لبنی به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: کارخانه‌های تولید مواد لبنی به بهانه‌های مختلف مانند بالابودن بارمیکروبی یا کم بودن چربی، از پذیرش شیر تولیدی توسط دامداری‌ها امتناع می‌کنند. 
بهرام دهقانی، با بیان اینکه این اتحادیه روزانه ۶۰ تن شیر خام با قیمت مصوب دولتی از دامداران خریداری می‌کند، افزود: این مقدار شیر به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شد، اما اکنون شیرها را برگشت داده و ما نیز آنها را به پنیر اولیه و خامه تبدیل می‌کنیم تا از این بحران عبور کنیم. 
وی ادامه داد: البته این‌ محصولات نیز بازاری ندارند، فقط برای بالابردن مدت زمان نگهداری این کار انجام می‌شود، ضمن اینکه امیدی هم به فروش این مواد با قیمت مناسب در آینده نداریم. 
رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارخانه‌ها اعلام می‌کنند که مواد لبنی تولید شده در سردخانه‌ها مانده و دپو شده است، تصریح کرد: در حال حاضر لبنیات خیلی کم مصرف می‌شود، یا باید آنها را به شیر خشک تولید کرد که ۲ سال ماندگاری دارد یا به پنیر اولیه تبدیل کرد که بتوان آنها را یک سال نگهداری کرد. 
وی، با بیان اینکه اکنون یک کارخانه شیر خشک در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: کارخانه شیرخشک نوزاد، چون شیر برای نوزادان تولید می‌کند، گزینه‌های مخصوص خود دارد و هر شیری را نمی‌پذیرد،حتی شیر تولید شده توسط یکی از شرکت‌های بزرگ دامداری استان و کارخانه‌های دیگر نیز در استان‌های همجوار به دلیل مشکلات موجود، شیر تولیدی استان خودشان را تحویل می‌گیرند و از استان ما شیری تحویل گرفته نمی‌شود. 
رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا در کشور کارخانه‌های داخل و خارج استان شیر تولیدی دامدارای‌های استان را تحویل می‌گرفتند، ادامه داد: کارخانه‌هایی که شیر را از ما تحویل گرفته‌اند، اکنون چیزی در رابطه با قیمت اعلام نکرده‌اند، اما به طور حتم شاهد افت قیمت خواهیم بود. 
دهقانی تاکید کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد شیر روی دست دامدار می‌ماند و آنها نمی‌دانند با این شیر چه کنند، این فقط مشکل استان ما نیست بلکه در سایر استان‌ها نیز بازار شیر راکد دارند. 
وی یادآور شد: محدودیت‌های ایجاد شده در تردد وسایط نقلیه سبب شده است که خودروی که از کوهرنگ برای ما شیر می‌آورد، نتواند شیر را به ما تحویل دهد. 
رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری گفت: پیشنهاد ما احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید شیر خشک در استان است، تا بتواند در چنین شرایطی شیرهای تولیدی را جمع‌آوری و خشک کند، چون کارخانه شیر خشک نوزاد نمی‌تواند شیرهای صنعتی را جذب کند. 
دهقانی، با تاکید بر اتوماتیک کردن دستگاه‌های شیردوشی و جابه جایی شیر و رعایت تمام مسائل بهداشتی در خصوص دوشش شیر گاو، تصریح کرد: چندین دوره آموزشی در این خصوص برای دامداران استان برگزار شده و تمامی نکات لازم در مورد رعایت مسائل بهداشتی در زمان شیردوشی، زمان حمل شیر و رعایت بهداشت مخزن شیردوشی به آنها گفته شده است. 

مشکلات خرید شیر به زودی رفع می‌شود 
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا  در شهرکرد قیمت مصوب خرید شیر توسط کارخانه‌ها را ۲۳ هزار و ۹۰۰ ریال عنوان کرد و اظهار داشت: کارخانه‌ها به دلایل مختلف جذب شیر را کاهش داده‌اند و  ضمن اینکه قیمت خرید شیر را نیز کاهش داده‌اند. 
سام مردانی افزود: جهادکشاورزی توانسته است با پیگیری مرکز، مجوز ستاد تنظیم بازار کشور را برای خرید حمایتی شیر توسط سازمان تعاون روستایی و تبدیل آن به سایر فرآورده‌ها با ماندگاری بالا مانند شیر خشک بگیرد. 
وی، با اشاره به تولید روزانه ۶۶۶ تن شیر در استان یادآور شد: سازمان تعاون روستایی مرکز باید دستورالعمل این کار را به استان‌ها صادر کند تا خرید حمایتی شروع شود، تخمین زده می‌شود این کار از نیمه فروردین ماه آغاز شود. 
معاون امور دام جهادکشاورزی، با رد این مساله که حدود ۲۰ درصد شیر روی دست دامدار می‌ماند، اظهار داشت: چنین مساله‌ای نیست فقط قیمت خرید شیر واحدهای سنتی پایین آورده شده است و با قیمت کمتری خریداری می‌شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید