Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

مبارزه با آفت سن مادری در سطح 680 هکتار در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به ضرورت مدیریت آفات زراعی خصوصا غلات به دلیل اثرات نامطلوب کمی و کیفی در محصول تولیدی، گفت: نزدیک به 680 هکتار از مزارع گندم آبی این شهرستان علیه آفت سن مادری غلات سمپاشی شده است.

مبارزه با آفت سن مادری در سطح 680 هکتار در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی افزود: مبارزه شیمیایی با سن گندم با استفاده از سم "دلتامترین" از اواخر بهمن ماه گذشته شروع و تا ابتدای فروردین ماه جاری ادامه داشت که در قریب به 100 هکتار از این مزارع سمپاشی با استفاده از "پهپاد" انجام شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مزارع در رصد شبکه مراقبت سن گندم قرار دارد، تصریح کرد: مرحله دوم مبارزه با سن گندم در زمان پورگی این آفت انجام می شود که شروع آن معمولا از اواسط فروردین ماه است از این رو کشاورزان آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند.

 همتی بیان کرد: سن زدگی بیش از حد مجاز موجب عدم خرید و برگشت محصول توسط مراکز خرید تضمینی گندم می شود همچنین عدم مبارزه به موقع با این آفت باعث می شود در سال بعد جمعیت آفت سن افزایش یافته و خسارت بیشتری به مزارع وارد شود.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در برخی مناطق برای ظهور و اپیدمی شدن بیماری های برگی گندم، جو و کلزا مناسب است ابراز کرد: این کشاورزان مزارع خود را در اسرع وقت با قارچ کش سم پاشی کنند.

به گفته وی، برخی از بیماری های برگی مانند زنگ زرد، سپتوریوز، سفیدک سطحی و سایر لکه برگی می توانند در کاهش تولید تا 50 درصد موثر باشند که سموم قارچ کش مناسب برای آنها شامل تیلت، فولیکور، امیستاراکسترا و ... است . 

او با یاد آوری اینکه بر اساس مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی برای هرکیلوگرم گندم معمولی نان در سال جاری دو هزار و ۵۰۰ تومان است، اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم  با پایش های به موقع و اقدامات پیشگیرانه در زمینه تولید گندم از نظر کیفیت و میزان تولید، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: مبنای خرید گندم از کشاورزان ثبت آمار سطوح زیر کشت و پیش بینی تولید در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی است از این رو گندم کاران با مراجعه به مدیران پهنه از ورود و ثبت اطلاعات زراعی خود اطمینان حاصل کنند. 

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید