Iranian Agriculture News Agency

سرافرازی در گفتگو با ایانا پیش‌بینی کرد:

افزایش ۱۵ درصدی اجرای طرح‌های آب و خاک در سال ۹۹

مدیرکل دفتر آب کشاورزی پیش بینی کرد: در سال جاری، اجرای طرح‌های آب و خاک در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش سطح داشته باشد.

 افزایش ۱۵ درصدی اجرای طرح‌های آب و خاک در سال ۹۹

رضا سرافرازی مدیرکل دفتر آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با فعالیت های این دفتر، اظهار کرد: دفتر آب و خاک در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری فعالیت‌هایی را اعم از تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید، مرمت و بازسازی قنوات، انتقال آب به اراضی شیبدار، احیا و توسعه طرح زهکشی استان‌های شمالی و احیاء و مرمت آب بندان های استان‌های شمالی انجام می دهد.

وی افزود: عملکرد ما در سال ۹۸ برای طرح های زیربنایی انجام شده در بازسازی و نوسازی قنوات، ۵۸۰ کیلومتر پیش‌بینی عملیات بازسازی و مرمت قنوات را در برنامه داشتیم که با تخصیص اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، حدود ۳۴۰ کیلومتر عملیات اجرایی داشتیم.

سرافرازی با اشاره به طرح تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی برنامه برای سال ۹۸، ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار در دستورکار ما قرار داشت که با ۵۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، حدود ۲ هزار و ۵۰ هکتار عملیات اجرایی انجام شد.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی در رابطه با احیا و توسعه اراضی کشاورزی، گفت: برای احیا و توسعه اراضی کشاورزی تنها ۲۴ درصد تخصیص اعتبار انجام شد و از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار پیش بینی در برنامه به خاطر عدم تخصیص اعتبار، تنها ۳۵۰ هکتار انجام شد.

وی افزود: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری هم ۲۴۹۹ هکتار پیش‌بینی داشتیم که هزار هکتار انجام شده و مابقی در دست اجرا است و به خاطر بارندگی در استان‌های شمالی کار با رکود مواجه شده است.

سرافرازی خاطرنشان کرد: زهکشی اراضی هزار و ۵۰ هکتار اجرایی شده که عمدتا در استان گلستان و بخشی از آن در مازندران انجام شد و این پروژه ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: در زمینه بهسازی و لایروبی در استان‌های شمالی که از ابتدای سال ۹۸ شروع شده و ۷۵۰۰ هکتار پیش‌بینی برنامه بوده، ۲۱۳۱ هکتار تا کنون انجام شده است.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی تاکید کرد: با اجرای این طرح ها، حدود ۱۶ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در عملیات‌ها را داشتیم و پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۹، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سطح در عملیات‌های سال گذشته را  داشته باشیم.

وی افزود: پیش بینی کرده‌ایم برای سال ۹۹، در احیا و توسعه اراضی کشاورزی و انتقال آب به اراضی شیبدار، هر کدام ۳ هزار هکتار عملیات اجرایی خواهیم داشت. همچنین، زهکشی هزار و ۳۰۰ هکتار، بهسازی آب بندان‌ها حدود ۸ هزار هکتار پیش‌بینی شده و  براساس برآوردها، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب داشته باشیم.

سرافرازی در رابطه با توسعه قنوات و نقش آن‌ها در آبیاری، عنوان کرد: حدود ۴۱ هزار رشته قنات فعال در کشور داریم که یکی از بهترین نظام های بهره برداری بخش کشاورزی محسوب می‌شوند و مدیریت صحیح در بهره برداری از آب دارند.

وی افزود: عمدتا اراضی پایین‌دست قنوات، کشاورزی مدرن داشته و به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی با اشاره به استان های دارای قنات، گفت: استان‌های قنات خیز ما، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و فارس هستند، در واقع بیشتر استان‌های فلات مرکزی ایران از قنوات استفاده می‌کنند و در غرب و شمال غرب کشور قنوات کمتر مشاهده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید