Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری:

استفاده از کود ازته برای کلزا ضروری است

کلزا نیاز فراوانی به ازت دارد و استفاده از کود ازته برای افزایش عملکرد ضروری است.

استفاده از کود ازته برای کلزا ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حمیدرضا دانش معاون بهبود امور گیاهی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کلزای پاییزه ۷۰ کیلوگرم ازت از خاک جذب می‌کند، یک تن دانه برداشت شده کلزا با ۴۲ درصد روغن و ۳۸ درصد پروتئین در کنجاله، محتوی ۳۵ کیلوگرم ازت است.

او افزود: کود مورد نیاز کلزا برای دستیابی به عملکردی مطلوب، از ۵۰ کیلوگرم ازت در هکتار تا ۲۴۰ کیلوگرم متفاوت است.

دانش اضافه کرد: گیاهانی که دچار کمبود ازت هستند، کوتاه مانده و رنگ شاخ و برگ آن‌ها از سبز تیره به سبز کم رنگ تا زرد می‌گراید.

او با بیان اینکه بهترین زمان برای دادن کود ازته، در پایان زمستان است ادامه داد: کاربرد ازت در زمان کشت و مراحل اولیه به ویژه در کشت‌های زودهنگام موجب افزایش رشد رویشی می‌شود که اثر کمی در عملکرد دارد.

دانش گفت: کاربرد کود نیتراته در مرحله گلدهی نیز مشکل است، زیرا در این زمان خاک شروع به خشک شدن می‌کند و قابلیت دسترسی کود به بارندگی یا آبیاری بستگی دارد.

او افزود: ازت وقتی به شکل نیترات استفاده می‌شود، خیلی سریع‌تر برای گیاه قابل دسترسی است، اما کلزا می‌تواند فرم آمونیاکی را نیز استفاده کند.

دانش اضافه کرد: تقسیط کود ازته در زراعت کلزای پاییزه مورد بررسی قرار گرفت و در مقایسه با مصرف یکجا، تقسیط کود اثرات منفی به دنبال نداشته است.

او ادامه داد: زمانی که شرایط برای شستشو مساعد است (خاک‌های سبک، بارندگی‌های سنگین) تقسیط کود ارجحیت دارد، اما هزینه این کار معمولا از سود حاصل بیشتر است.

دانش گفت: سرک اول درست قبل یا در زمان شروع رشد مجدد گیاه (خروج از حالت روزت) و در زمانی که دمای هوا هنوز پایین است، باید انجام گیرد.

او افزود: اگر ازت سرک خیلی زود به کار رود، ممکن است قبل از جذب به هدر رود و اگر دیر مصرف شود، حداکثر عملکرد حاصل نخواهد شد.

دانش اضافه کرد: سرک دوم در مرحله غنچه دهی و پیش از مرحله گلدهی داده می‌شود.

او ادامه داد: مصرف زیاد ازت، باعث کاهش درصد روغن و افزایش پروتئین دانه کلزا می‌شود بنا بر این مصرف کود ازته باید به صورت پخش سطحی و یا به صورت نواری در کنار بذر باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید