Iranian Agriculture News Agency

۱۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی بین خانوارهای عشایری خراسان شمالی توزیع شد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: به منظور کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ۱۰ هزار لیتر ماده ضد عفونی بین خانوارهای عشایری که در مراوه‌تپه استان گلستان مستقر هستند توزیع شد.

۱۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی بین خانوارهای عشایری خراسان شمالی توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور گفت: ماده ضد عفنونی کننده با تانکر سیار به استان گلستان حمل شد و همچنین سه گروه نیز برای بحث آموزش به خانوارهای عشایری به این منطقه اعزام شدند.

وی افزود: از خانوارهای عشایری می خواهیم که ظروف، چادر و محیط را ضد عفونی کنند.

قلی‌پور با بیان اینکه پنج هزار عدد ماسک نیز بین خانوارهای عشایری این استان توزیع شده است اظهار کرد: هم اکنون تلاش می کنیم تا نیاز سه هزار و ۴۰۰ خانوار عشایر را در بحث مواد ضد عفونی، دستکش و ماسک تامین کنیم.

وی از خانوارهای عشایری خواست تا رفت و آمد خود را محدود کنند و افزود: چند میهمان از تهران برای دید و بازدید اقوام به مراوه استان گلستان سفر و ویروس کرونا را نیز به این منطقه منتقل کردند.

قلی‌پور گفت: آنان نیز با سفر به شیروان موجب ابتلای یکی از عشایر این شهرستان شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایری که در حال زمستان‌گذرانی در منطقه مراوه‌تپه استان گلستان هستند، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، باید رفت و آمدهای خود را محدود کنند و از شهروندان نیز می خواهیم که به این مناطق سفر نکنند زیرا که باعث مشکل برای خانوارهای عشایری خواهند شد.

قلی پور اظهار کرد: گلستان از استان های کانونی درگیر با کرونا عنوان شده و از عشایر خراسان شمالی که فصل قشلاق خود را در آن خطه می گذرانند، انتظار داریم برای پیشگیری از انتقال بیماری، رفت و آمدهای خود را کنترل کنند.

وی با اشاره به باران های اخیر گفت: خوشبخنانه بارش باران بهاری باعث غنی شدن مراتع مناطق قشلاقی عشایر خواهد شد.

قلی پور در خصوص کوچ بهاره عشایر استان نیز گفت: عشایر هرساله در بهار مراتع زمستانی را به سمت ییلاقات خوش آب و هوای استان خراسان شمالی ترک می کنند که امسال با توجه به سرد بودن هوا و سبز نشدن چراگاه ها پیش بینی می شود که این کوچ با تاخیر انجام شود.

قلی پور با بیان اینکه احتمالا کوچ در اردیبهشت سال آینده انجام شود، افزود: در فصل کوچ عشایر تمامی تمهیدات لازم با دستگاه های مربوط اندیشیده می شود و کوچ با کنترل انجام خواهد شد.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

قلی پور گفت: هم اکنون هماهنگی های لازم با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده است تا خانوارهای عشایری که در استان گلستان مستقر هستند غربالگری شوند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک اقدامات بهداشتی انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید