Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل پیشین موسسه جهاد استقلال مطرح کرد:

تأمین 4 میلیون تن نهاده‌های مورد نیاز کشور با کشت فراسرزمینی

مدیرعامل پیشین موسسه جهاد استقلال با اشاره به جهت‌گیری موسسه جهاد استقلال در زمینه کشت فراسرزمینی در سال جهش تولید گفت: جهت‌گیری این موسسه در سال جاری بر تأمین نیازهای داخل از طریق واردات محصولات تولیدی در کشت فراسرزمینی به کشور است. در این زمینه مقدمات امضای یک تفاهمنامه با شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام را فراهم کردیم تا چهار میلیون تن از نیازهای این دو شرکت را از طریق کشت فراسرزمینی تأمین کنیم.

تأمین 4 میلیون تن نهاده‌های مورد نیاز کشور با کشت فراسرزمینی

به گزارش ایانا، سیدمحمد مجابی، مدیرعامل پیشین موسسه جهاد استقلال با اشاره به حضور 130 روزه خود در این موسسه و عملکردی که در این مدت داشت، گفت: برگزاری تمامی مجامع در وقت معین، بازگشایی و بازسازی مجتمع زیتون بعد از پلمب یکساله، رسیدگی به بدهی بانک کشاورزی که منجر به انسداد حساب‌ها شده بود و بازگشایی دوباره حساب‌ها، گشایش حساب‌های ارزی، حل مشکلات اختلاف فی‌مابین در مورد 565 هزار تن کود، مسائل مربوط به پرتقال و تخم‌مرغ و ... از جمله اقداماتی بود که در این مدت کوتاه انجام شد.

او با اشاره به اهمیت کشت فراسرزمینی که از وظایف این موسسه محسوب می‌شود‌، تصریح کرد: رسیدگی به کشت فراسرزمینی و دریافت گزارش به‌ویژه بحرانی که در کشور جمهوری آذربایجان ایجاد شده بود، از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم. یکی از مواردی که برای سال 1399 در هیات مدیره دنبال می‌کردیم این بود که موسسه باید هم تولید ارز کند و هم بتواند نیازهای کشور را  وارد کند. جهت‌گیری به این سمت بود که کشت فراسرزمینی را به‌صورتی انجام دهیم که بتوانیم محصولات تولیدی در کشور هدف را به کشور وارد کنیم. برای محقق کردن آن‌ ضرورت داشت که خود استفاده‌کنندگان از محصولات، در کشت فراسرزمینی حضور داشته باشند. بر همین اساس در این زمینه با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم. در عین حال مقدمات امضای یک تفاهمنامه با شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام را فراهم کردیم تا چهار میلیون تن از نیازهای این دو شرکت را از طریق کشت فراسرزمینی تأمین کنیم.

مجابی همچنین گفت: یکی از مسائل جدی که برای تولید ارز کمک می‌کند، آن است که بتوانیم محصولات کشاورزی را صادر کنیم. رشد بی‌سابقه‌ای که جایگاه میزان تولید ارز کشور در شش ماهه اول 1398 داشت نشان می‌دهد که چنین توانی در مجموعه وجود دارد. بنابراین جلساتی را با مناطق آزاد تجاری برگزار کردیم تا بتوانیم در داخل این مناطق‌ امکان بسته‌بندی محصولات کشاورزی را فراهم و برای آنها بازاریابی کنیم.

مدیرعامل پیشین موسسه جهاد استقلال با بیان اینکه این اقدامات در شرایطی انجام شد که دستگاه‌های نظارتی تمرکز ویژه‌ای روی عملکرد این موسسه داشتند، ادامه داد: به علت تخلفاتی که پیشتر در موسسه صورت گرفته بود‌، هماهنگی و احتیاط‌های لازم برای انجام امور برمبنای مر قانون، اقدامی سخت اما ممکن شد.

او با تقدیر از همکاران سابق خود در هیئت‌مدیره موسسه جهاد استقلال گفت: توانستیم حقوق و مزایا و عیدی کارکنان را بدون دریافت هیچ‌کمکی از دولت پرداخت کنیم درحالی‌که بار مالی زیادی روی دوش این شرکت وجود داشت.

عزم راسخ مدیریت جدید در موسسه جهاد استقلال

اسداله معینی، مدیرعامل جدید موسسه جهاد استقلال نیز با اشاره به برخی مشکلاتی که این موسسه با آن مواجه است، بر ضرورت رویکرد خصوصی‌محور در این موسسه تأکید کرد و گفت: در هیچ‌جای جهان، دولت نمی‌تواند اقتصاددان و مجری خوبی در عرصه اقتصادی باشد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال افزود: وقتی اموال بسیار زیادی در اختیار یک مدیر دولتی در یک موسسه با گردش مالی بالا قرار می‌گیرد، نظارت بر آن سخت می‌شود. بنابراین یک مدیر باید با نگاهی ویژه‌تر به دارایی‌های یک شرکت نگاه کند تا بتواند از این اموال محافظت کند.

معینی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی بخش دولتی انجام می‌گیرد عمدتا مبتنی بر واقعیت نیست، خطاب به هیئت‌مدیره موسسه جهاد استقلال گفت: در این موسسه، صورت‌های مالی از این پس سخن می‌گویند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید