Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی اظهار کرد:

افزایش تولید 100 درصدی دانه‌های روغنی در خوزستان

تولید گندم در سال جهش تولید ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به برداشت 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در فاصله زمانی 45 روز تا 2 ماه در استان اظهار کرد: امسال در سالی که مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید معرفی کرده‌اند شاهد رشد 100 درصدی دانه‌های روغنی، 15 درصدی گندم، 50 درصدی چغندر قند نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

افزایش تولید 100 درصدی دانه‌های روغنی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وزارت جهاد کشاورزی 4 رسالت بسیار مهم تولید غذا و کمک به امنیت غذایی، تولید و افزایش بهره‌وری آن، کمک به حفظ منابع پایه از جمله آب، خاک، جنگل و مراتع و کمک به تولید محصولات صادرات محور در راستای کمک به تسریع و پایداری تولید را بر عهده دارد که استان خوزستان علاوه بر اینکه در این زمینه‌ها بسیار موفق عمل کرده بلکه سرآمد تولید در سطح ملی بوده است.

وی افزود: باوجود تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمن برای کشور اسلامی ما رقم زد بخش کشاورزی کشور توانست ضمن مقابله با این تحریم‌ها روند رو به رشد تولید را حفظ کند در خوزستان نیز علاوه بر مقابله با تحریم‌ها، مقابله با عواملی از جمله خشکسالی، سیل، گرد و غبار، آفات و بیماریها و در بعضی مواقع هم‌زمانی این عوامل وجود داشت اما هیچگاه نه تنها قطار پرشتاب تولید بخش کشاورزی استان از حرکت نایستاد بلکه پرشتابتر از گذشته به حرکت خود ادامه داد.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به رتبه نخست خوزستان در زمینه تولید غذا و امنیت غذایی در کشور گفت: تولید انواع محصولات کشاورزی در استان خوزستان در ابتدای انقلاب معادل 2.5 میلیون تن، در سال 1392 حدود 12 میلیون و 200 هزار تن و در حال حاضر این میزان به 16.5 میلیون تن رسیده است که در فاصله سال‌های 1392 تا سال جاری زراعی شاهد رشد 35 درصدی در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی در استان بوده‌ایم.

وی با بیان این مطلب که خوزستان به طور کلی 13.5 درصد محصولات کشاورزی کشور از جمله محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و تولید عسل را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: در حال حاضر غذای سالیانه 16.5 میلیون نفر در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته علیرغم وجود سیل سهمگین در استان و آبگرفتگی و از بین رفتن بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی از جمله گندم، چغندرقند و کلزا خوشبختانه باز هم نسبت به زمان مشابه سال قبل شاهد رشد 1.5 میلیون تنی در تولید این محصولات بودیم.

چنگلوایی با بیان این مطلب که استان فقط در تولید چهار محصول گندم، چغندرقند، کلزا و ذرت توانست 990 هزار تن افزایش تولید داشته باشد گفت: این افزایش سبب شد تا کشاورزان استان 4 هزار و 500 میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش درآمد داشته باشند.

وی در ادامه در خصوص بهره‌وری عوامل تولید خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب از هر متر مکعب آب مصرفی حدود 350 گرم محصول تولید می‌شد این در حالی است که اکنون با توجه با اینکه متوسط کشور یک هزار و 320 گرم است که شاخص در خوزستان به یک هزار 525 گرم ارتقاء یافته و این نشان می‌دهد استان خوزستان نه تنها در زمینه تولید بلکه در زمینه افزایش بهره‌وری عوامل تولید نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشته و به توفیقات چشمگیری دست یافته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر این مطلب که افزایش تولید در استان خوزستان ناشی از افزایش سطح زیر کشت نیست گفت: بیش از 95 درصد این افزایش تولید، ناشی از افزایش عملکرد در واحد سطح است که مجموعه عواملی چون آموزش بهره‌برداران مطابق با آخرین یافته‌های تحقیقاتی، چگونگی استفاده از منابع و عوامل تولید از جمله آب و خاک، انجام پروژه‌های زیربنایی، تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی، نظارت فنی، خرید تضمینی به موقع و استفاده از ارقام پرمحصول جهت کشت در این افزایش تولید در واحد سطح نسبت به سال قبل نقش بسزایی داشته است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر مهمتر از تولید، پایداری تولید در استان است تصریح کرد: با وجود  شدیدترین خشکسالی 60 ساله گذشته و بی‌سابقه‌ترین ترسالی و سیل همچنان شاهد این روند رو به رشد و افزایش تولید را در استان خوزستان هستیم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 1375 طی سفری که به استان خوزستان داشتند فرمودند: در 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان باید عملیات زیربنایی انجام و بخش کشاورزی استان توسعه یابد، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مطالبه‌گر این 800 هزار هکتار است و اگر طبق فرمایش رهبر انقلاب قرار است جهش تولید را در بخش کشاورزی شاهد باشیم و به 30 میلیون تن تولیدی که در افق 1410 برای استان تعریف شده دست یابیم باید علاوه بر صدور مجوز آب، عملیات اجرایی 300 هزار هکتار باقیمانده و فاز دوم این طرح در دستور کار قرار گیرد.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به 2.2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی که در استان موجود است و نه اراضی که اکنون در چرخه تولید هستند یادآور شد: در حال حاضر یک میلیون  236 هزار هکتار اراضی آبی و 350 هزار هکتار دیم در استان خوزستان وجود دارد که حداقل بین 300 تا 350 هزار هکتار اراضی دیگر به غیر از این میزانی که در حال حاضر به صورت آبی کشت می‌شود داریم که امکان تامین آب آنها مهیا است تا بتوانیم برسیم به 2.2 میلیون هکتاری که بر اساس مطالعات خاک شناسی نشان دهنده مستعد بودن استان خوزستان است.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های استان خوزستان در بخش کشاورزی گفت: این استعداد در هیچ کدام از استان‌های کشور وجود ندارد که علاوه بر دارا بودن منابع آبی مناسب، اراضی مستعد کشاورزی و تنوع اقلیم، در بعضی از شهرستان‌های آن سه نوبت کشت انجام شود.

چنگلوایی در ادامه بیان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید، به یاری خداوند شاهد جهش تولید در بخش کشاورزی خوزستان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن اشاره به برداشت محصولات پاییزه از جمله گندم، کلزا، جو، چغندر قند و نباتات علوفه‌ای از مزارع استان در فروردین ماه گفت: 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در فاصله زمانی 45 روز تا حداکثر 2 ماه از مزارع استان برداشت خواهد شد.

وی اظهار کرد: امسال به یاری خداوند شاهد رشد چشمگیر انواع محصولات از جمله رشد 100 درصدی دانه‌های روغنی، 15 درصدی گندم، 50 درصدی چغندر قند نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

چنگلوایی با بیان این مطلب که برای دستیابی به پایداری تولید باید الگوی کشت را متناسب با پارامترهای مشخص شده تعریف کنیم تصریح کرد: بیش از 10 سال است که الگوی کشت در استان خوزستان تعریف شده است و هر سال 2 نوبت این الگوی کشت میان سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق استان تنظیم شده و ما موظف به اجرای آن هستیم.

وی همچنین در خصوص کشت برنج در سال جاری گفت: ما مدافعان افزایش تولید در استان هستیم امسال نیز با توجه به بارندگی‌های مناسب و نوید پیش رو داشتن سال آبی مطلوب این امید را داریم که امسال هم از نظر ذخایر و مخازن آب مشکلی برای کشت برنج وجود نداشته باشد.

چنگلوایی بیان کرد: با هماهنگی با سازمان آب و برق استان سعی خواهیم کرد مثل سال گذشته که 363 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت شلتوک رفت امسال نیز شاهد سطح زیر کشت قابل قبولی در استان باشیم که ضمن تداوم امنیت غذایی باعث درآمدزایی بیش از 170 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان اظهار کرد: همانگونه که نفت و گاز استان خوزستان جنبه ملی داشته و ملی محور است، کشاورزی استان نیز ملی محور بوده و همه باید برای حمایت از تولید و تولیدکننده دست به دست هم بدهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید