Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی گفت:

پرداخت کمک‌های بلاعوض تا سقف 68 درصد به خسارت‌دیدگان سیل 98 در صورت صدور مجوز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تخصیص و پرداخت 50 درصد از اعتبار کمک‌های بلاعوض در استان اظهار کرد: در صورت صدور مجوز پرداخت و بدون آنکه اعتبار جدیدی به استان تخصیص یابد می‌توانیم تا 68 درصد کمک بلاعوض را به کشاورزان خسارت دیده از سیل 98 پرداخت کنیم.

پرداخت کمک‌های بلاعوض تا سقف 68 درصد به خسارت‌دیدگان سیل 98 در صورت صدور مجوز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پس از وقوع سیل و خسارات سنگینی که به بخش کشاورزی استان وارد کرد، اعتباری از سوی دولت برای پرداخت خسارات سیل به کشاورزان، در دو بخش کمک‌های بلاعوض که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و همچنین تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه تصویب شد.

وی افزود: از مجموع اعتبارات مصوب شده برای استان خوزستان، می‌توان به 926 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 910 میلیارد تومان تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه اشاره کرد که در حال حاضر کل مبلغ تسهیلات بانکی به استان تخصیص یافه و واریز آن به حساب 8 بانک عامل انجام شده و از مجموع 926 میلیارد تومان اعتبار کمک بلاعوض نیز 50 درصد به استان تخصیص و واریز آن به حساب بانک انجام شده است.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به پرداخت خسارات سیل به کشاورزان استان تصریح کرد: تا کنون کل 23 هزار و 178 پرونده‌ای که مورد تایید پژوهشگاه فضایی قرار گرفته‌اند با مبلغی معادل 630 میلیارد تومان برای دریافت کمک بلاعوض به بانک معرفی شده‌اند که تا کنون تمام این پرونده‌ها با توجه به تخصیص 50 درصدی کمک‌های بلاعوض، 50 درصد خسارت خود را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص با پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان خسارت دیده استان اظهار کرد: در این خصوص نیز بیش از 23 هزار نفر را با مبلغی معادل 600 میلیارد تومان به بانک‌های عامل در استان معرفی کردیم که تا کنون به 13 هزار و 300 نفر با مبلغی معادل 404 میلیارد تومان پرداخت انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه افزود: در این میان حدو 6 هزار نفر هم هستند که به دلایل مختلف موفق به ثبت اطلاعات در سامانه نشده بودند که اسامی این تعداد نیز تکمیل و به وزارت کشور ارسال شد.

وی گفت: بنا بر ابلاغ وزارت کشور به استانداری خوزستان، در مرحله اول اولویت با پرونده‌هایی است که پس از تکمیل و ثبت در سامانه به تایید پژوهشگاه فضایی رسیده است و در مرحله بعد زمانی برای ثیت نام این 6 هزار پرونده مشخص شده و سامانه برای ثبت نام باز خواهد شد.

چنگلوایی همچنین عنوان نمود: در حال حاضر بخشی از 50 درصد دوم کمک‌های بلاعوض در حساب بانک‌ در استان وجود دارد که طی مکاتباتی که انجام شده و در صورت صدور مجوز بدون آنکه اعتبار جدیدی به استان تخصیص یابد می‌توانیم تا 68 درصد کمک بلاعوض را به کشاورزان خسارت دیده پرداخت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که متولی اصلی ترمیم سیل‌بندهای آسیب دیده وزارت نیرو است گفت: طی مکاتباتی که با سازمان آب و برق خوزستان انجام شد نقاط بحرانی استان معرفی شد و با پیگیری استانداری خوزستان بخشی از اعتبارات ملی برای ترمیم سیل‌بندها در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.

وی در خصوص احتمال وقوع سیل در سال جاری خاطر نشان کرد: در صورت خروجی بیش از حد آب از سدهای استان احتمال شکست سیل‌بندها و ورود آب به مزارع در مناطق پایین دست به خصوص هویزه و دشت آزادگان وجود دارد.

چنگلوایی در پایان گفت: طبق بررسی‌های اولیه انجام شده متاسفانه در حال حاضر آب به حدود هزار هکتار از مزارع وارد شده که این آبگرفتگی مشابه سیل سال قبل نیست و ماندگاری طولانی نخواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید