Iranian Agriculture News Agency

شهبازی در گفتگو با ایانا به مناسبت روز جهانی جنگل اعلام کرد:

ارتقای سطح پوشش جنگلی کشور با مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی و زاگرس

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بحث مدیریت پایدار در جنگل‌های هیرکانی و زاگرس را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با عملیاتی شدن برنامه ها در سال 99، سطح پوشش جنگلی کشور را ارتقا دهیم.

ارتقای سطح پوشش جنگلی کشور با مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی و زاگرس

خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در رابطه با روز جهانی جنگل، اظهار کرد: امروز ۲۱ مارس روز جهانی جنگل است که به خاطر اهمیت بحث جنگل و نقش آن در زندگی انسانها به این نام، نامگذاری شده و شعار امسال تنوع زیستی است.

وی افزود: حدود یک و نیم میلیارد نفر از جامعه جهانی وابسته به جنگل بوده و بخش عمده‌ای از کشور ما در رشته کوه زاگرس و ۵۰ درصد از مردم شمال ایران به جنگل وابسته هستند.

شهبازی در رابطه با تاثیر جنگل در آب و هوای کره زمین، خاطرنشان کرد: نقش جنگل در تولید اکسیژن، ترسیب کربن و جلوگیری از سیلاب‌ها به عنوان سدهای جنگلی بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به این نکته که در دنیا کشورهایی که ۲۵۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر جنگل دارند، جزو کشورهای توسعه یافته از لحاظ جنگل محسوب می شوند، عنوان کرد: ما در ایران 14.2 میلیون هکتار جنگل داریم و متوسط سرانه هر ایرانی ۱۷۰۰ متر مربع جنگل است که جزو کشورهای با پوشش کم جنگلی محسوب می‌شویم و باید تلاش کنیم تا به میانگین جهانی نزدیک شویم.

شهبازی با اشاره به اینکه حفظ و صیانت از جنگل‌های موجود و توسعه جنگلکاری از وظایف سازمان جنگل‌ها است، تصریح کرد: در سال ۹۸، اقدامات خوبی برای توسعه جنگل‌ها انجام شد که در زمینه مناطق بیابانی و مناطق جنگلی، حدود ۸۱ هزار هکتار جنگل‌کاری داشتیم که این کشت عمدتا به صورت نهال‌کاری بود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: در ایران ۵ رویشگاه جنگلی داریم که شامل رویشگاه زاگرسی با ۶ میلیون هکتار سطح جنگلی، جنگل‌های ایران مرکزی، جنگل‌های ایران تورانی، جنگل‌های خلیج فارس و دریای عمان و جنگل‌های هیرکانی است که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی ۲ میلیون و ۴۰ هزار هکتار وسعت دارند که از نظر تنوع زیستی دارای تنوع بالا بوده و بسیار غنی هستند و ۳۷۰ هزار هکتار از آن سال گذشته، به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

شهبازی در رابطه با نقش جنگل‌های هیرکانی در جذب توریست، گفت: این جنگل‌ها نقش بالایی در اکوسیستم، اکوتوریسم و گردشگری دارند و چشم انداز بسیار زیبایی را در کنار دریای شمال برای این منطقه ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه در رابطه با اهمیت جنگل‌های ناحیه زاگرس، اظهار کرد: جنگل‌های زاگرس در کمربند جنگلی ۱۳ استان کشور قرار دارند و اهمیت بالایی برای کشور داشته و نقش موثری در تولید اکسیژن کشور ایفا می کنند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با برنامه‌های این سازمان برای احیا و توسعه جنگل‌های کشور، عنوان کرد: بحث مدیریت پایدار در جنگل‌های هیرکانی و زاگرس را در دستور کار قرار دادیم  و امیدواریم با عملیاتی شدن برنامه ها در سال 99، سطح پوشش جنگلی کشور را ارتقا دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید