Iranian Agriculture News Agency

سروی:

پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور انجام شد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: بعد از ۲۳ سال، پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور انجام شده است.

پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور انجام شد

عدیل سروی زرگر رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به امکان پرورش پاییزه کرم ابریشم در استان های مختلف کشور، افزود: پرورش پاییزه کرم ابریشم در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، اصفهان، سمنان، تهران، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری عملیاتی شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه در کشت پاییزه، 176 نفر از نوغانداران استان های مختلف کشور حضور داشتند، ادامه داد: پرورش کرم ابریشم ،باعث اقتصادی شدن این فعالیت و افزایش رغبت تولید‌کنندگان شده است.

سروی‌زرگر گفت: امیدواریم در سال جاری پرورش پاییزه کرم ابریشم افزایش یابد.

وی با اشاره به ایجاد باغات مادری در شهرستان فومن استان گیلان و آهنگرکلاء استان مازندران، گفت: باغات مادری سبب شدند امکان تامین ۲ میلیون قلمه با هدف تولید یک میلیون اصله نهال توت فراهم شود.

سروی‌زرگر از اجرای طرح مشترک با همکاری مراکز دانشگاهی و علمی از جمله گروه پژوهشی کرم ابریشم دانشگاه گیلان و دانشگاه تربت حیدریه استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این گروه‌های پژوهشی بررسی‌هایی برای مقایسه عملکرد تخم نوغان های هیبرید انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین مرکز تحقیقات ابریشم کشور، در حال بررسی و تحقیق برای امکان استفاده از تخم نوغان های با تولید بالاتر است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به تشکیل شبکه مراقبت کنترل بیماری‌های کرم ابریشم توسط سازمان دامپزشکی کشور، گفت: اجرای ضدعفونی اماکن پرورش کرم ابریشم برای اولین بار در برخی از جایگاه پرورش این محصول در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان انجام شده است.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه مراقبت فعال کنترل بیماری‌های کرم ابریشم برای اولین بار ابلاغ و اجرایی شده است.

سروی‌زرگر با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری مشترک با کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور توسعه نوغانداری در ۷ استان کشور امضا شده است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای دیگر نیز با دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایر در ۱۲ استان با هدف توسعه نوغانداری در کشور نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نوغانداری و ابریشم به‌صورت منطقه‌ای و با مشارکت‌ استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، کردستان و البرز از دیگر اقدامات در حال اجرای مرکز توسعه نوغانداری کشور است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در پایان گفت: نتیجه این همکاری‌ها تولید 225 تن ابریشم و جایگاه هشتم تولید ابریشم خام در جهان توسط کشورمان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید