Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

سالانه 500 هزار تن محصولات باغی در استان قزوین تولید می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالیانه 500 هزار تن انواع محصولات باغی اعم از میوه های سردسیری و معتدله تا نیمه گرمسیری با اقلیمهای مناسب گرم و خشک تا معتدله و مدیترانه ایی در استان تولید می شود .

سالانه 500 هزار تن محصولات باغی در استان قزوین تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، علی اکبری با اعلام این مطلب افزود: این میزان محصولات باغی در بیش از 74000 هکتار باغات استان تولید می شود .

وی اظهار کرد: انواع خشکبار مانند پسته و بادام، گردو، کشمش تا انواع محصولات معتدله و سردسیری مثل زغال اخته و گیلاس و سیب و گلابی و انواع آلوها و هلو و شلیل تا محصولات نیمه گرمسیری  و مدیترانه ایی همانند زیتون و انار و انجیر از مهمترین تولیدات باغی این استان است .

وی ؛ همچنین تولید  زعفران ، گل محمدی ، زیره ، همیشه بهار، گل گاوزبان و سماق که به شکل زراعی و خودرو کشت و کار میشود را از مهمترین انواع گیاهان داروئی استان برشمرد .

اکبری تصریح کرد : همچنین وجود باغستانهای سنتی مانند نگینی بر شهرهای استان بخصوص قزوین ؛  سابقه بیش از 1000 سال توسعه تاریخی داشته که نشان از قدمت دیرینه باغبانی در استان را دارد  و در کشور بی بدیل است.

وی یاد آور شد : استان قزوین در محصولاتی مانند انگور ، زیتون ، زغال اخته ، زالزالک ، گیلاس ، آلوها،  هلو ، شلیل ، گردو و پسته دارای رتبه های برتر کشوری است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزین گفت: توسعه باغبانی استان در سالهای اخیر بدلیل پتانسیل های موجود بیشتر در امر توسعه گیاهان داروئی و باغات در اراضی شیبدار و محصولات کم آب بر و نیمه دیم برنامه ریزی شده که شامل زیتون، پسته، گل محمدی، زعفران، گلابی، بادام و انگور دیم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید