Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۴۵ درصد اراضی کشاورزی فیروزکوه به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه گفت: این روش به کاهش 50 درصدی مصرف آب منجر می شود و مردم تمایل به این روش دارند چون هم دردسرهای نیروهای کار را کمتر می کند و هم میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

بیش از ۴۵ درصد اراضی کشاورزی فیروزکوه به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، رضا فرازی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در زمستان امسال اظهار کرد: برای اصلاح الگوی کشت در شهرستان فیروزکوه یکسری کلاس های آموزشی و ترویجی برای کلیه جامعه هدف خود که بخش کشاورزی است، برگزار می کنیم؛ استفاه از سامانه های کم آب بر و استفاده از تغییر الگوی کشت در اولویت جهاد کشاورزی است.

وی در ادامه با تاکید بر اقدامات جهاد کشاورزی در راستای تغییر الگوی کشت اذعان کرد: ترویج کشت گیاهان دارویی، کشت گلخانه ای برای کاهش مصرف آب در زمان کم آبی قابل توجه است؛ هم چنین ترویج آبیاری تحت فشار، آبیاری نوار تیپ در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد؛ با توجه به این موارد بهترین راه حل این است که در کشت از آبیاری قطره ای استفاده کنیم چون هم مصرف آب به میزان زیادی کاهش می یابد و هم می توان عمل آبیاری را راحت تر انجام داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه همچنین تاکید کرد: دولت در اجرای طرح آبیاری قطره ای حمایت خواهد کرد؛ تا ۸۰ درصد نیز به افرادی که به صورت انفرادی متقاضی آبیاری قطره ای هستند این تسهیلات پرداخت می شود؛ در بحث گلخانه ای نیز تسهیلاتی وجود دارد که طرح اجرا شود حتی کشت گلخانه ای در مقیاس کوچک باشد می تواند در روستاها اجرا شود تا از این تسهیلات استفاده کنند؛ در بحث کشت گیاهان دارویی نیز یارانه وجود دارد.

فرازی اشاره کرد: می توان گفت بالغ بر ۴۵ درصد اراضی شهرستان فیروزکوه به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند؛ ترویج سامانه های نوین آبیاری چند سالی است که در شهرستان انجام می شود؛ این روش به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب منجر می شود و مردم تمایل به این روش دارند چون هم دردسرهای نیروهای کار را کمتر می کند و هم میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

وی با اشاره به این که احداث گلخانه روشی است که در تمام محصولات قابل اجرا است، بیان کرد: دولت از نظر پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و یارانه دار با سود ۷ و ۹ درصدی با بازپرداخت پنج ساله و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن از احداث گلخانه ها در شهرستان حمایت می کند؛ جهت کشت در گلخانه محدودیت کشتی وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه در پایان تصریح کرد: در شهرستان فیروزکوه آبیاری باغات بیشتر به صورت قطره ای انجام می شود و بقیه زمین های کشاورزی نیز به صورت بارانی می توانند طرح آبیاری قطره ای را اجرا کنند؛ روش خیلی پیشرفته تر نوار تیپ است که در فیروزکوه به تازگی ترویج می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید