Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

تداوم عملیات پایش و رصد مزارع گندم از لحاظ عوامل خسارت‌زا

یحیی آذرمی خبر داد: با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، علائم بیماری‌های قارچی به‌خصوص سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی در مزارع گندم در مناطق گرمسیر شمال استان قابل مشاهده است.

تداوم عملیات پایش و رصد مزارع گندم از لحاظ عوامل خسارت‌زا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، یحیی آذرمی با اعلام این خبر گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوائی مناطق شمالی استان بخصوص پیش بینی بارندگی در اوایل هفته آتی، توسعه بیماریهای قارچی یاد شده و همچنین مشاهده علائم اولیه بیماری خطرناک زنگ زرد گندم در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

مدیر حفظ نباتات استان از کشاورزان خواست، ضمن بازدید و پایش روزانه مزارع خود، هرگونه علائم آلودگی به بیماریهای یادشده، به‌خصوص بیماری زنگ زرد را به بلافاصله کارشناسان مستقر در مراکز خدکات جهادکشاورزی تابعه اطلاع و ضمن مشاوره با آنها عملیات لازم را به موقع انجام دهند.

وی گفت: درایام تعطیلات نوروزی نیز همکاران مدیریت حفظ نباتات استان، شهرستانها و کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی مستقر در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان‌ها، به‌صورت کشیک نوبتی در محل خدمت خود حاضر بوده و آماده ارائه خدمات فنی و کارشناسی لازم هستند.

وی در پایان اظهار کرد: سموم علفکش و قارچکش و حشره کش مورد نیاز استان تأمین و به مقدار کافی در فروشگاه های عرضه کننده موجود است. بنابراین به منظور جلوگیری از استفاده بی رویه از سموم شیمیایی در مزارع  و کاهش هزینه های تولید و تبعات منفی احتمالی، کشاورزان زحمتکش سموم لازم را براساس توصیه کارشناسان و از فروشندگان مجاز و معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید