Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با آفات در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال در ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی این استان با انواع آفات و بیماری‌ها مبارزه شیمیایی شده که بخشی از این مبارزه مربوط به سال آبی جاری است.

مبارزه با آفات در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی گفت: از مجموع این سطح مبارزه  ۹ هزار و ۸۷۸ هکتار مربوط به سن غلات، هفت هزار و ۵۲۹ هکتار ملخ، ۸۰ هزار و ۳۸۹ هکتار علف‌های هرز در مزارع غلات و هشت هزار و ۶۷۰ هکتار مربوط به مبارزه با جوندگان است.

وی افزود: همچنین در سطح سه هزار و ۵۲۳ هکتار با بیماری‌های غلات و در سطح ۱۶۸ هزار هکتار با بیماری‌ها و علف‌های هرز در محصولات زراعی نیز مبارزه انجام شده است.

وی گفت: علاوه بر این، در سطح ۷۰ هزار و ۹۹ هکتار با آفات و  بیماری‌ها و علف‌های هرز در محصولات باغی و در سطح هزار و ۷۲ هکتار با آفات غلات بجز سن مبارزه شده است.

رضایی بر مبارزه بیولوژیکی نیز تاکید کرد و اظهار داشت: در سطح ۵۷۵ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و پنبه نیز به صورت بیولوژیک با آفات مبارزه شد.

رضایی افزود: در این مدت در ۲۲ هزار ۶۵۱ هکتار نیز ردیابی، نظارت و کنترل آفات و بیماری های قرنطینه ­ای داشته ایم.

وی گفت: در سطح ۲۱ هزار و ۱۲ هکتار نیز با تجهیزات کنترل غیر شیمیایی فعالیت های ردیابی، پیش آگاهی و کنترل آفات و بیماری های کلیدی استان داشته ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مدیریت کنترل آفات عمومی از جمله ملخ و جوندگان به لحاظ گستردگی فعالیت و خسارت آن در عرصه‌­های زراعی و باغی و منابع طبیعی و بالا بودن قدرت تخریب، توسط بخش دولتی انجام می­ شود.

رضایی افزود: کنترل آفات همگانی به سبب سطوح گسترده گندم و جو در کشور و اهمیت گندم در جیره غذایی و همچنین به جهت عدم وابستگی در واردات آن، دولت توجه ویژه ­ای به امور کاشت، داشت و برداشت آن دارد و به سبب نوع خسارت آفت سن در گندم و اثرگذاری در کیفیت آن، مدیریت آفت نیز تحت نظارت بخش دولتی انجام می­ شود.

وی گفت: تهیه ۲۰ هزار تن بذور ضدعفونی شده، مبارزه با علف های هرز در مزارع کلزا قبل و بعد از کاشت، بازدید از اماکن سن غلات و کانون های ملخ و رصد آفات بویژه شته از جمله برنامه های فصل بهار این مدیریت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید