Iranian Agriculture News Agency

معاون اداره کل منابع طبیعی استان قزوین ؛

اعتبارات تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی قزوین قطره‌چکانی است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت : اعتبارات تولید نهال در نهالستان های منابع طبیعی قزوین و دیگر نقاط کشور قطره چکانی بوده و کفاف پیشبرد و اجرای برنامه های تدارک دیده شده را نمی دهد.

اعتبارات تولید نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی قزوین قطره‌چکانی  است

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، محرم رضایی‌زاده  در گفت و گو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: تولید نهال با براساس قوانین و با هدف تقویت پوشش گیاهی، مقابله با ریزگردها و کمک به پاکیزگی هوا  یکی از وظایف ادارات کل منابع طبیعی در استان هاست با این حال اعتبارات این دستگاه در خصوص موضوع یاد شده محدود و قطره چکانی است.

وی با بیان اینکه باید از سوی مراجع بالادستی اعتبارات بیشتری برای تولید نهال در کشور اختصاص داده شود، افزود: کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی و گسترش بیابان ها، به شدت به تولید و کاشت نهال های مقاوم به خشکی نیازمند است.

این مسئول در ادامه گفت: نهالستان منابع طبیعی قزوین در شهرستان تاکستان در دهه ۶۰ و در یک مکان نامناسب ایجاد شده که در مسیر باد قرار داشته و از خاک مناسبی نیز برخوردار نیست و از زیرساخت های لازم نیز بهره نمی برد.

رضایی زاده اظهار کرد: این نهالستان دارای ۱۴ هکتار وسعت است و با وجود ضعف های یاد شده، اگر زیرساخت های لازم در آن فراهم شود سالانه قادر به تولید یک میلیون اصله نهال خواهد بود اما در شرایط موجود سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار اصله نهال در آن تولید و به رایگان در اختیار افراد حقیقی و حقوقی (شهرداری ها و دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی) قرار می گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین  گفت: پیگیر تقویت زیرساخت ها در این نهالستان و همچنین ایجاد یک نهالستان جدید و تامین آب مورد نیاز برای آن هستیم تا در زمینه تولید نهال گام های جدی تری برداریم که البته تحقق این موضوع نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

وی در ادامه از توزیع رایگان بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در قزوین خبر داد و گفت: اقاقیا، ون، زیتون تلخ، سنجد و بادام از بیشترین گونه های توزیع شده بودند.

رضایی زاده با بیان اینکه معتقدم در فرهنگ ما به اشتباه از برخی گونه های درختی به عنوان "غیرمثمر" یاد می شود،اظهار داشت: این در حالی است که بزرگترین فایده و ثمره هر درخت برای ما، اکسیژنی است که آنها به ما هدیه می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید