Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش عملکرد در واحد سطح با اصلاح و نوسازی باغات

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: اصلاح و نوسازی باغات از برنامه های معاونت باغبانی در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح است.

 افزایش عملکرد در واحد سطح با اصلاح و نوسازی باغات

زهرا جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: اصلاح و نوسازی باغات از برنامه های معاونت باغبانی در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح است.

وی افزود:  در برنامه توسعه ششم، سطح اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال 1398در حدود 29 هزار در نظر گرفته شده که در دست اجراست.

جلیلی‌مقدم ادامه داد:  سطح اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال 1397، در سطحی بالغ بر 69 هزار هکتار اجرا شده است که نسبت به برنامه مصوب (24 هزار و 636 هکتار) رشد 282 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: توسعه، اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در محصولات مرکبات، خرما، انار، انجیر، کیوی، خرمالو و میوه های گرمسیری انجام شده است.  

وی درباره وضعیت صادرات  محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در  نه ماهه سال‌جاری، گفت: در این مدت،  139 هزار تن خرما به ارزش 123 میلیون دلار از کشور صادر شده است.

جلیلی‌مقدم با اشاره به این که در نه ماهه امسال، هزار تن انجیر به ارزش 39 میلیون دلار  صادر شده، افزود: در مدت یاد شده، میزان صادرات پرتقال 37.7 هزار تن و به ارزش 20 میلیون دلار بوده است.

وی، میزان صادرات انار را 11.6 هزار تن و به ارزش 8.7 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات کیوی 91 هزار تن و به ارزش 6.5 میلیون دلار و میزان صادرات خرمالو 2.3 هزار تن و به ارزش 1.7 میلیون دلار بوده است.

جلیلی‌مقدم در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های در حال اجرای دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری اشاره کرد و گفت: تدوین دستورالعمل مدیریت باغ‌های آسیب‌دیده ناشی از سیل، پیگیری طرح جامع مدیریت زوال مرکبات و همکاری در بازنگری دستورالعمل‌های مربوطه و طرح کلان مدیریت اجرایی عملیات به‌باغی محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری براساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی از دیگر طرح های در حال اجر است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، پیگیری اجرای طرح جامع احیاء و توسعه نخیلات آبادان و خرمشهر، اجرای طرح اصلاح و نوسازی باغ‌های استان هرمزگان (طرح شمیل)، پیگیری طرح اصلاح و نوسازی باغات مرکبات و نخیلات کشور و طرح تولید میوه‌های گرمسیری در گلخانه با اولویت آناناس در استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی را از دیگر طرح‌های در دست اجرا در زمینه میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اعلام کرد.

وی ادامه داد: تهیه و تنظیم استراتژی‌های مرتبط با افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب در محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بازنگری در استانداردهای محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز  در حال انجام است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید